Euromodelbouw Genk 2013

Zaterdagochtend vroeg gingen Michaël en Erik door een dikke laag mist op stap naar de Euromodelbouw beurs in Genk (B) die eens in de twee jaar wordt gehouden. Vooraf hadden ze Internet al even afgespreurd en waren onder de indruk van de deelnemers lijst. Ook de plattegrond gaf aan dat het om een groot evenement zou gaan. Het leek een beurs in het formaat van Dortmund; niet alleen modelspoor maar ook ruimte voor modelauto’s/vrachtauto’s/graafmachines, vliegtuigen, poppenhuizen en Lego. Eenmaal binnengekomen in de Limburghal stonden ze met een paar stappen al aan de andere kant van de ontvangsthal… Bij ‘T”R’ ‘iX’… Was dit nu echt die hal die er op de plattegrond zo groot uit zag? Helaas hadden ze de plattegrond in de auto laten liggen dus dan maar afgaan op het uitgedeelde foldertje. Inderdaad, dit was hal ‘Agora’. De 2e hal (feestzaal) was een slag groter maar ook redelijk vlot doorlopen. Tot onze verbazing stond daar Henk Wust bij weer een prachtig stukje bouwnijverheid… Henk was toch gestopt? Schijnbaar niet en gelukkig maar…

De dagjesmensen die een rondje modelspoor zouden willen doen, zouden binnen een paar uur de hele tentoonstelling ‘gehad’ hebben, maar als verknochte modelspoor’freaks’ hebben Michaël en Erik zich gestort op de diamantjes die er tentoongesteld stonden. Het waren er niet heel veel maar het aanzien meer dan waard. Op deze manier konden ze gerust een half uur bij een mooie baan staan en zo hier en daar handen schudden en mooie anekdotes aanhoren.
Daar we zelf bezig zijn met de bouw van een module baan is onze insteek om zo’n beurs te bezoeken misschien wat anders dan anderen, we hebben met verschillende baan bouwers staan praten en een hoop ideeën en valkuilen rijker.
Wat ons opviel is dat veel banen worden gebouwd als kijkdoos, de fries hangt laag boven de baan zodat je echt in de bak kijkt. Er waren een paar mooie pareltjes van banen te zien.
Station Hasselt was wel de grootste blikvanger, een immens stations emplacement, deze baan is nog niet af maar nu reeds oefent de baan een geweldige aantrekkingskracht uit op jou als kijker. Deze baan ziet er ook erg realistische uit en er is dan niet bezuinigd op rails of lengte. We zijn dan ook een paar keer gaan kijken bij deze baan.

Een prachtig baantje was ook deze van Rudi Nelissen, Station Tongeren na het bombardement van 10 en 11 mei 1940, La Baraque van Hans Louvet, Branchlines and Backwoods (van o.a. Erik Block en Evan Daes)

Verder waren er opvallend vaal N- banen.
Leuke beurs, mooie spoorbanen en ondanks het beperkte oppervlak niet alles gezien.

Al met al gingen ze met een tevreden en voldaan gevoel weer naar huis.