MSVD module groep

Eind 2017 kwam Michaël met een nieuw idee bij de stuurgroep, een module van de leden waarmee we samen kunnen rijden, het idee werd goed ontvangen en besproken. Er werd besloten om een werkgroep op te richten, hieraan namen deel Gerrit U., Frans S., Erik H., Henk K. en Michaël de B.

Dit werd de MMWG, de MSVD Module werkgroep. Daar passeerden een aantal opties de revu, moeten we zelf een MSVD standaard ontwikkelen of is er een module standaard welke reeds in gebruik is en die we als MSVD kunnen gebruiken.

Al snel kwamen we tot de conclusie dat men bij BNLS een mooi standaard hanteerde. We hebben gekozen voor de BNLS formule, waarbij we in eerste instantie gaan voor de module in schaal HO en waarbij men digitaal rijd.

 

Onderwerp index
MSVD module groep
De aftrap
C’était autrefois un joli petit ruisseau
 

 


De aftrap

Woensdag 2 mei 2018, laatste MSVD bijeenkomst van het seizoen, gaf Erik H. een presentatie namens de MMWG,

De presentatie

In het kader van “kunnen we wat meer betekenen voor de MSVD” hebben we de MSVD Module Werkgroep opgericht en een concept omarmd wat aansluit bij de MSVD filosofie: “niks moet, maar alles is mogelijk”. Het resultaat hiervan is in de presentatie verwerkt die u kunt downloaden via de bovestaande link: (let op!! 140 Mb ivm diverse filmpjes, alleen geschikt voor Windows). De vraag die nu voor je ligt is: wie van de (nieuwe?) MSVD vrienden wil er in het seizoen 2018-2019 meedoen aan dit project wat we -bij voldoende animo- als kapstok zullen gebruiken om weer diverse workshops voor te organiseren.

C’était autrefois un joli petit ruisseau

 

Bij het onderzoek ter voorbereiding van de presentatie hebben Erik en ik er voor gekozen om alvast ervaring op te doen met dit concept door samen één module bak aan te schaffen en aan te kleden. Beter dat wij ons neus vooraf stoten dan dat we straks met een aantal MSVD vrienden tegen onoverkomenlijkheden aan lopen. Voor de hobbyisten onder ons: we hebben onze module “C’était autrefois un joli ruisseau” genoemd, wat betekend … Het was een aardig klein beekje.

Dit is het railplan:

 

We hebben als thema gekozen, een diesel werk- en tankplaats in België in het Franstalig gebied welke in de jaren 60 á 70 is ontstaan langs(/om) die mooie beek.
 
Wensen voor onze module:
Er moet een mogelijkheid zijn om te rangeren (beweging op de bak tijdens presentaties), gezien de ruimte zal dit heel kleinschalig blijven.
Vandaar een werkplaats en tankplaats voor diesel locomotieven.
En natuurlijk willen we een leuk natuur landschap (beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap => Evan Daes)
Dus:    –     onze mooie beekje
            –     een rotswand
            –     diverse bomen en struiken
            –     Is er nog ruimte voor een (DC Car) weg? We gaan het zien/meemaken…
 
 
 
We beleven nu al veel plezier aan de module. Bij toerbeurten verblijven onderdelen van de module bij Erik en bij mij. Nadat ik de basismodule in de grondverf had gezet heeft Erik de beek uitgezaagd, het sporenplan ingetekend en het kurk geplakt, daarna ben ik aan de slag gegaan om beek aan te kleden. Hierna heeft Erik de bruggetjes gemaakt, de rails gelegd en het geheel aangesloten, zodat we op de eerstvolgende BNLS bouwdag onze bak aan konden sluiten: vrijdagavond om 23:30 uur zette Erik zijn soldeerstation uit, zaterdagochtend om 10 uur stonden we met de module in Eindhoven om de boel aan te sluiten (bij de BNLS knutseldag).

Hierna heeft Erik de basismodule mee naar huis genomen om de rails te ballasten, ik heb de zij- en achterwanden mee naar huis genomen om daar de eerste contouren van de rotswand op aan te brengen, die op de laatste MSVD avond van seizoen 2017-2018 in ruwbouw was te aanschouwen.

Lijkt het je leuk om je ook bij dit concept aan te sluiten, laat gerust even van je horen. in augustus/september gaan we inventariseren hoe groot het animo is en kunnen bij voldoende deelnemers van start. Dit geldt ook voor geïnteresseerden die nog niet lid zijn van de MSVD: kom gerust uw licht bij ons opsteken. Het doel is om gezamenlijk veel plezier van onze hobby te beleven en daarbij elkaar te helpen om een resultaat neer te zetten wat we als individu niet voor mogelijk hadden gehouden.