Projecten Andre

Andre

Ik rij Märklin………

 

 

Onderwerp index
Projecten Andre
Introductie
Bouw van een vitrine kast
Digitale ombouw Marklin loc 3072
Stationsporen c-rail
Baan voor mijn zoon
 

 


Introductie

Hallo Modelspoorders,

Ik ben André Sinke en ben bezig met het bouwen van een digitale Marklin modelbaan.

Hiervoor gebruik ik M en C rail.

Deze baan wordt aangestuurd met een pc via een intellibox.

Op de pc gebruik ik koploper 8.0.

Momenteel heb ik het gedeelte van het schaduwstation gebouwd. Hier kunnen al treinen rijden.

Ik probeer alles rond het tijdperk 1970 te bouwen. En rijdt zowel met Duits en Zwitsers materieel.

Vitrinekast maken. Juni 2013


Bouw van een vitrine kast

Soms werk je even niet aan de baan.

Dan koop je via marktplaats in de buurt een oud publicatie bord voor €10,00 met een mooie aluminium lijst en glazen deuren. Je koopt wat hout en zaagt er gleuven in waar de wielen precies inpassen. Het is een dubbele rij waarbij in de toekomst de achterste nog een keer verhoogd kan worden zodat ze daar ook mooi te zien zijn. Na wel wat schilder werk zie hier het resultaat.


Digitale ombouw Marklin loc 3072

Digitale ombouw Marklin loc 3072 (aug 2013)

1             Analoge loc 3072

2             Onder de kap

3             Motor onderdelen eruit

4             Alles wat vies is in de ultrsoon reiniger

5             Schoon alles eruit

6             Jammer de wielen zijn blank geworden dan maar even opnieuw spuiten maar eerst  even een malletje van papier over het

………….wielframe.

7             Natuurlijk wordt na het anker slijpen (foto’s anker slijpen 1 en 2)op een alu blokje met polijst schuurpapier de loc voorzien van
………… nieuwe koolborstel en Antislipbandjes.

8             De wisselstroommotor voorzien van een gelijkstroommagneet van het merk ESU

9             Motor en rest weer inbouwen

10           Klaar onder de kap. De ESU decoder programmeren en adresseren.


Stationsporen c-rail

Om de werkelijkheid zoveel mogelijk na te bootsen zijn ten eerste alle railstaven roestig gemaakt.

De geometrie van de standaard c-rail is ook iets aangepast om toch de treinen tussen de perrons zo dicht mogelijk langs elkaar te laten rijden. Hiervoor zijn de standaard wissels verzaagd op een lengte van 2 x standaard rail 24077. Ook is er rails verzaagd om ruimte om de perrons te krijgen. Bijkomend voordeel is dat ik ook nog eens 6 i.p.v. 5 sporen op de zelfde plek kon leggen.

Voor de terugmelding heb ik direct na de wissel drie rechte rails afzonderlijk bedraad na een kroonsteentje. Hier kan ik dan dmv draadbrugjes bepalen welke signaal mogen geven naar de terugmelder. Ook heb ik hier gelijk de diode truck toegepast die dan te combineren was met de railsvoeding die ongeveer elke meter aanwezig is.

Om bij de wisselspoelen naderhand te kunnen komen zijn van te voren uitsparingen gezaagd zodat je er makkelijk bij kunt komen. Alles is netjes in een kabelgootje gelegd en weggewerkt en er is één aansluitpunt gemaakt.

Hoop in 2014 het te kunnen monteren en door te kunnen gaan naar de volgende hoogte in mijn baan.
Hier de link naar de foto’s.

 


Baan voor mijn zoon

Afgelopen zaterdag is André begonnen met het bouwen van een treinbaan voor zijn zoon.
Hier de eerste foto’s .