Verslag van thuisbijeenkomst bij Tjeerd 10 februari

Ik keek uit om bij Tjeerd thuis zijn baan te gaan bekijken. Het was er al die jaren nog niet van gekomen terwijl zijn verslag op onze site in de rubriek ‘onze banen’ veel belovend is.

Even voor achten belde ik aan op zijn woonadres. Ik was wat laat maar zag tot mijn tevredenheid dat er reeds vijf MSVD vrienden comfortabel in de zitkamer hadden plaatsgenomen nabij de vuurkachel. Met thee, koffie en koek werden we onthaald.

De gesprekken waren heel divers en gingen niet alleen maar over modeltreinen. Tjeerd vertelde ook over zijn ervaringen met het duiken. Aangewakkerd door zijn zoon heeft hij kunnen ervaren wat voor een prachtige wereld er bestaat onder water.

Met dit soort ontmoetingen tijdens een kleine bijeenkomst thuis leer je elkaar dus wat beter kennen en dit is heel verrijkend.

De modelspoorbaan van Tjeerd staat op zolder en heeft beperkte sta ruimte. Dus werd besloten om in twee groepjes naar boven te gaan. Nadat ik in de tweede groep naar boven ging werd me al spoedig duidelijk dat hier een modelspoorbouwer bezig is die weet wat hij wil.

Aangekomen op de smalle zolderruimte merk je op dat de ruimte slim en goed benut is. De banen zijn links en rechts met in het midden het smalle looppad. De banen komen bij elkaar middels een dubbel tracé boven langs het trapgat.
Onder de banen bevindt zich de schaduwstations met lange opstelsporen. De schaduwstations zijn fraai weggewerkt en toegankelijk via deurtjes. Boven je hoofd en langs het dak is op slimme manier opbergruimte gecreëerd voorzien van een ingebouwde frislijst met halogeenverlichting en wederom deurtjes met toegang naar opslagruimte.
Tjeerd houdt van opgeruimd. Hij vind dat alle aandacht naar de baan moet gaan en niet afgeleid mag worden door het zien van rommel. Opgeruimd is zeker des Tjeerds.

Het landschap toont Zwitsers. Bergen en tunnelportalen zijn in ruime mate aanwezig zonder overdadig te zijn. Het sporen verloop oogt landelijk. Een blikvanger op de baan is zeker de zelfgebouwde lokloods.Tjeerd heeft aan de hand van foto’s het Zwitsers origineel op schaal nagebouwd. Voorzien van verlichting is het een juweeltje om naar te kijken. Zowel het exterieur als het interieur.

Tjeerd rijd met Maerklin digitaal voor de locomotieven. De wissels en het schaduwstation worden traditioneel handmatig geschakeld. Een zelfgemaakt schakelpaneel doet zijn werk overzichtelijk en goed.

Het Zwitsers rollende materieel omvat elektrische, stoom en diesel tractie. Ook een aantal juweeltjes waaronder de fameuze krokodil staan te pronken. Van deze laatste is Tjeerd via een familielied in Zwitserland in het bezit gekomen van de bouwtekening uit de twintiger jaren. Met enige trots rolde Tjeerd de A1 tekening uit. Iets vergeeld en voorzien van fraaie handgeschreven notities kan men de fijne details van de krokodil tekening aanschouwen. Het is de bedoeling dat de tekening ingelijst gaat worden en met trots boven het trapgat komt te hangen. Ik moet hem gelijk geven, dit moet aanschouwd worden.

Na enkele rondjes gereden togen we weer naar beneden om nog even te genieten van een biertje en een hapje.

Even na tienen keerden we allemaal huiswaarts met een leuke ervaring en gesprekken rijker.

Met dank aan Tjeerd en zijn kinderen voor de gezellige ontvangst.