Vervolgtraject

Nadat ik meerdere keren een baanontwerp had getekend en weer in de prullenbak gegooid is het dan zover dat de laatste schets op de MDF-plaat is gemonteerd. Vervolgens ben ik aan het “einschottern” geslagen. Dit bleek na enkele spoorlengtes een erg intensief en secuur werkje te zijn. Het eindresultaat is erg afhankelijk hoe secuur je met het losse grind bezig gaat. Na wat uitproberen blijkt voor mij het tussen de bielzen strooien van modelgrind en naderhand met een houtlijm-water-afwasmiddel mix fixeren, de beste manier. Ik wissel dit ballasten af met het aansluiten van de electrische wissels. Ondanks dat ik digitaal rij stuur ik de wissels analoog aan en gebruik hiervoor een oude Märklin 30 VA trafo en de overbekende Märklin schakelblokjes met de rode en groene knoppen. Dit alles werkt nog goed. Ondertussen gaan mijn gedachten al weer verder; hoe zal ik de scenery verder afwerken. Buiten het sporenplan moeten er ook nog straten, huisjes, laadperrons, achtergrondcoulisse etc op de baan aangebracht worden. Als ik hierover verder nadenk dan zal dit eenvoudige baantje van
2.00 x 1.30 echt niet binnen één jaar klaar zijn, maar dat hoeft ook niet. Binnenkort wordt het weer zomer en gaat de modelbaanhobby voor enkele maanden de ijskast in en hebben we weer alle tijd om ideeën op te doen die we dan weer tot het najaar laten rijpen en dan wellicht ten uitvoering brengen.
Wordt vervolgd.

Jerd