Diorama wedstrijd 2015

Diorama Wedstrijd 2015

Hier kan u de bouw van de diorama’s van de verschillende deelnemers volgen

 

Onderwerp index
Diorama wedstrijd 2015
Gert v A.
Hans S
Marten S
Jan M.
Remco en Gerrit
Kees L
Frank S
Cees J.
Rob S
Jan B.
Henk K.
Albert en Ria
Johan W.
Wim R
Erik H.
Michaël D B
 

 


Gert v A.

Het diorama betreft de binnenhaven van “Keteldam” (Door Gert van A)

Het leek me altijd al aardig om op mijn spoorbaan een haven te maken. Een haven geeft reuring en afwisseling en het levert bovendien extra rangeer-en afstelmogelijkheden op.

Mijn hoofdbaan is evenwel vrijwel vol; een apart diorama dat een aansluitmogelijkheid heeft op mijn hoofdbaan leek me een leuke oplossing. De bedoeling is om met ter beschikking staande middelen en een minimum aan kosten deze haven te realiseren.

Een overzicht van gebruikte materialen:

  • De basis is een plaatje mdf dat ik nog had liggen met daarop een plaat polystreen (piepschuim). In het railgebied is daarover nog een dunne plaat polystreen geplakt dat wordt gebruikt als ondergrond voor laminaat; dit is gedaan om de rails enigszins verdiept te kunnen aanbrengen.
  •         De pijlers van de brug zijn van een restje styrodur.
  •         Het brugdek zelf is een stukje hardboard uit een fotolijstje.
  •         De brugopbouw is gemaakt van tapasprikkers en sateprikkers.
  •         Het schrikhek is gemaakt van de bielzen van een stukje flexrail.
  •         De stelconplaten zijn van schuurpapier verouderd met een beetje strooigoed.
  •         De basaltsteentjes zijn van een monster van onze grindvloer in de keuken.
  •         De houten kade is gemaakt van cocktailprikkers (tweetandig) waar de tandjes van
    afgehaald  zijn.
  •         De loods is gemaakt van het interieur van een rol beschuit.
  •         De damwandkade is eveneens gemaakt van het interieur van een rol beschuit.
  •         Het gazen hekwerk is gemaakt van een stukje horrengaas.
  •         Het andere hekwerk is gemaakt van restanten flexrail.
  •         De bolders zijn kopspelden uit de naaidoos.
  •         De containerkraan is gesoldeerd uit restjes spoorstaven.
  •         De katrollen zijn wieltjes van uitgerangeerd materieel.
  •         Het huisje op de kraan is van een stukje plasticard, dat ik vorige maand heb
  •         De slagboom is eveneens van plasticard.
  •         De rode loods is gemaakt uit plastic bakjes van de afhaalchinees; de luchtinlaten
    zijn afdekdopjes voor de schroefgaten van een ikeakast.
  •         Het bootje is gemaakt van een fietslampje van de Action (€0,99); het knipperledje
    en de knoopbatterij zijn gebruikt voor de hoofdbaan; de mast en de giek zijn
    van een satestokje;
    het dek, de zwaarden en het roer zijn van plasticard; de zeilen zijn van wc-papier
    en het stuurrad is een (nep)lampje uit een bouwpakket.

De haven zelf is uitgesneden in het piepschuim; de ondergrond is geverfd met plakkaatverf  (zwart, blauw, groen en een klein beetje geel);het geheel is afgedekt met een laag siliconen; de boeien (stuurboord en bakboord) zijn van de restanten van een bouwpakket.

Voor het binnenvaartschip had ik eerst mijn oog laten vallen op een model van Artitec, maar dat strookt niet met mijn idee om de kosten te minimaliseren. Vandaar dat ik er alsnog zelf een gefabriekt heb van 2 mm polystreen. Niet zo fraai te bewerken en zeker niet met mijn artrosehanden, maar op afstand lijkt het wat. Verder ben ik nog bezig met een zuigslang die zand of grind uit het schip naar een silo transporteert. De silo is gemaakt van een medicijnverpakking.

Totale kosten tot op heden € 0,79 voor een flesje velpon.

De rest van de scenery is “geleend” van de hoofdbaan.
Hier vind u enkele foto’s

15 december 2015

Hierbij een update van mijn diorama. Ik heb inmiddels het diorama
aangesloten op mijn hoofdbaan (foto 5). In het diorama heeft connexxion
inmiddels een busremise geopend (foto 6 en 8). De hal is gemaakt van een
opbergrekje van de kerstboomverlichting. In de haven is het zo druk
geworden, dat de RP18 van de Rijkspolitie te water maar eens een kijkje komt
nemen (foto 7).
Het wordt tijd, dat er wat figuren verschijnen. Misschien is de kerstman mij
gunstig gezind.

20 januari 2015

Er is niet zo heel veel gebeurd, maar toch………

De kade is opgeleukt met lantaarns, bloembakken en bankjes; er is wat geboomte opgeschoten; de connexxionremise heeft deuren gekregen, de silo heeft een feestmuts gekregen en een binnenvaartschip is volgeladen met zelfgemaakte 20’ containers (gratis bouwplaten en Keteldam bestaat nu echt volgens het plaatsnaambord. Ben benieuwd wat ik nog meer kan verzinnen.
En nog een paar foto’s.

12 Februari 2015

Hierbij een laatste foto van de stand van zaken. Voorlopig ben ik klaar op wat figuurtjes na. Er is nog wat verlichting geplaatst en de boel is volgeplempt met containers (gratis bouwplaat). Ik wens mijn mededingers veel succes.

 


Hans S.

Het idee is geboren. (Hans S.)

Het is nog geen diorama, want ik ben daar echt nog niet aan toe gekomen de afgelopen dagen/weken. Ook niet aan schetsen, maar het gonst door mijn hoofd. Plaat 50 x 50, verhoogd spoordijkje, schuin, natuurlijk (Filip Sleurink), stationsgebouwtje tegen de dijk gebouwd, evt. een voetgangers en/of fiets tunneltje er naast. Idee: station Vlaardingen Oost. Voor het station een straat stoep combinatie met een aantal bushaltes. Paaltjes met gele borden of schuilhokjes van doorzichtig plastic, versierd met zwarte profielen en een stukje zwart fijn schuurpapier als dakbedekking, dat ligt er nog even aan. Een stukje Jouef of Lima rails op de dijk, wat bomen achter de dijk, om ook de achtergrond enigszins aan te vullen, en wat bussen bij de haltes. Een paar Preiser of ander onbekend merk staande personen moet zowel bij de bushaltes als op het perron wat levendigheid geven. Ik heb het allemaal nog niet op papier, maar in mijn kop zit het wel.

Hans heeft besloten om van deelname af te zien!

 


Marten S.

Marten is van start gegaan en schiet lekker op, Marten heeft een foto verhaal gemaakt wat je hier kan bekijken.
De rails is van Fleischmann met bedding, de trein is een Märklin schienenbus. Lekker stout, maar de trein zal geen stroom ontvangen, dus dat scheelt weer een hele hoop!

Dit was hem voor dit moment

2 februari 2015.

Het vervolg van Marten z’n diorama kan je hier bewonderen.

 

Wat er nog bij moet komen is het volgende:

– overweg + bomen

– bomen

tuintjes

zandpad met bankje en stelletje er op (mijn vriendin en ik? Hahahaha)

– Een Duitse herder

– Verlichting

 

Tot de volgende!

 

Met vriendelijke groet,

Marten


Jan M.

Hier laat Jan M zijn kunnen zien. Jan neemt niet deel!


Remco en Gerrit

Ook een duo bij de wedstrijd Remco en Gerrit verenigen de krachten. Hou deze mannen in de gaten.

25 februari 2015

Ook wij gaan een module bouwen, maar kiezen een iets andere route dan de anderen. Een bestaand stuk spoorbaan gaan we als basis gebruiken. Het lag al jaren ongebruikt te verstoffen.
Het is een emplacement van ongeveer 1,95×0,45 met daarop een hoofdspoor en vertakkingen naar opstelsporen, een bekolingsspoor en een aftakking.
De wissels zijn goed, maar hebben geen aandrijving meer. Ook het gras en de bedding is niet meer jofel.
We zijn begonnen om het overtollige hout weg te halen en daarnaast de sporen weer te voorzien van voedingsdraden. De wissels krijgen een handmatige bediening middels messingdraden en schakelaars als hendels.
Daarnaast leggen we de plaat op een frame, waardoor we de ruimte krijgen voor losse scenery.modules.
Het frame wordt 0,45/1,95. De modules maken we gewoon thuis en leggen we op het frame, naast het emplacementje.
Het thema zal zijn, duitsland in de jaren zestig.
Eventueel is met zg.fidle yard treinverkeer te regelen. In ieder geval kan er gerangeerd worden.
Met airbrush en weatheren wordt passend materiaal op het baantje gezet.
We zullen jullie op de hoogte houden van onze vorderingen.
Hierbij alvast de eerste foto’s: KLIK
Gerrit en Remco

 


Kees L.

Het verhaal van Kees L.

Helaas heeft Kees besloten om zijn deelname te annuleren.


Frank S.

Diorama door Frank S in spoor N.  Kohlenstaub

Na enige bedenktijd is mijn keuze op een bekolingsinstalatie gevallen. Deze is dan ook via marktplaats aangeschaft. Het betreft een installatie waarop de kolen van boven gelost worden en aan de onderzijde in de tenders van de stoomlokomotieven verladen worden.
De installatie is een bouwdoos van Pola en mag nog door mij in elkaar worden gezet.
Het diorama wordt op een houten voetplaat gemaakt met daar overheen een glazen rechthoekige stolp(vissenkom).
Het idee is om het dijklichaam ook van hout te maken en flexrails van Fleischmann te gebruiken.
De voet van de stolp is vandaag zondag 14-12-2014 gemaakt. Nu kan ik verder gaan met het in elkaar knutselen van de installatie en aanverwante artikelen.
Tot zover……

Deel 2
Na een korte periode had ik deze avond weer tijd om het diorama weer verder te bouwen.
De basis bestaat bij mij uit hout. Op de eerste laag heb ik een doorgaand spoor gesitueerd.
Dit is flexrails die ik gekregen heb en eigenlijk niet wil gebruiken op mijn eigen baan.
Daarna een stukje triplex op maat gezaagd en bevestigd op de basis.
Vervolgens de kolenbunker erop gezet en het laadspoor uitgemeten. De rails heb ik met kleine spijkertjes vastgezet.
Uit een rest stuk multiplex heb ik de volgende laag uitgezaagd en om de bunker heen gemonteerd met schroeven. Hier enkele foto’s
Het idee is om aan de linkerkant nog een stukje spoor met stootblok te maken en daar achter het dijklichaam met het lospoor. Tot zo ver deze avond.

Deel 3

Vandaag (27 december ’14) de zaag weer beetgepakt om het laatste deel klaar te maken van de ondergrond van mijn diorama.

Er moeten nog twee lagen bij komen om de gewenste hoogte te bereiken .afmeten en zagen,daarna bijvijlen tot het goede model bereikt is. De verschillende delen heb ik met schroeven vastgezet. De bodemplaat is gereed, nu op naar het fijnere detail werk.
Foto’s deel 3

 

Deel 4

Na weken van stilstand vandaag weer de boel beetgepakt. Het project moet toch klaar zijn voor einde december.
Begonnen met de rails een roest kleur te geven. Daarna de zijkanten en de rotsen grijs geverfd.
De schuur en werkhuisje heb ik weken geleden al in kleur gezet. Verders de straatweg gelegd.
Later weer een update. Foto’s deel 4

Vandaag  zondag de 29e November mijn diorama weer beetgepakt.

Als eerste heb ik het gras gezaaid en ik moet zeggen dat groeit mooi.

Hier en daar een beetje geweathert. Ook wat bosjes aangebracht samen met een paar hekwerken.  Het was een vruchtbare zondag zo. Hier nog wat foto’s.

 


Cees J.

Mijn bedoeling is een stukje van een haven te maken met een soort steiger met wat gebouwen en stukje spoor er op met een brug in aanbouw en een klein stukje spoor en een vissers bootje.

De huisje heb ik gemaakt van balsa hout, je kunt dat heel makkelijk de plankjes in graveren, ik had nog wat raampjes liggen die heb ik gebruikt. Ben ook nog bezig geweest met groene kunststof ondervloer, daar heb ik ook nog een boerderijtje van gebouwd.

 

ik ben op zoek geweest naar styrodur platen, in Dronten ben ik bij een paar

zaken waar onder gamma maar die hadden niets,
toen ik daar weg reed zag ik daar een soort groothandel van
bouwmaterialen, dacht laat ik het daar eens vragen en ja hoor zij hadden
dat spul in verschillende diktes .

Ik heb het gelijmd met lijmkit uit mijn favoriete winkel Action,
op zijn plaats gehouden met prikkertjes en laten drogen.
Hier wat beelden van de ruwbouw.

Daarna in model gebracht.

Ik had nog wat zachtboard liggen, in stukjes gemaakt en laten
weken in water voor een paar weken, wel even opletten want het kan gaan
schimmelen,(regelmatig het water verversen dan voorkom je schimmel), gemengd met knauf kleurtje aan toegevoegd (ook de winkel) en laten drogen.

Later nog wat opgesmeerd wat witte muursaus gemengd met
wat zand om de weg een beetje glad te maken.

De huisje kun je makkelijk uitsnijden, ook de raampjes,

de raampjes moet je iets verdiepen en voorzichtig weg

snijden. Op grotere afstand wel een liniaal gebruiken
want anders volg het de nerf.

De hoeken van de balsa huisjes heb ik verstevig met lange

lucifers houtjes en daar gekleurd met de verf van de
bekende winkel.

Van de balsa huisjes voor het dak heb ik gebruikt
schuurpapier geknipt in stroken en er opgeplakt.

Het bootje heb ik ook gemaakt van balsahout gelijmd met hobbylijm

van de zelfde winkel.

De stoot willen heb ik gemaakt van prikkertjes, aan de boven kant wat
afgevijld en daarna een gaatje geboord, wit geverfd en een draadje er
door heen gehaald.

De meeste masten zijn gemaakt van sateprikkers
verbonden met een zwart garen.
De bouw van de boerderij heb ik gemaakt van laminaat ondervloer, je
kunt het heel makkelijk snijden en plakken.

Voor de dakbedekking heb ik kokosdraad, wat ik gebruik als nestmateriaal,

voor mijn tropische vogels.
De buiten kant heb ik geschilderd met muursaus en gemengd met wit zand.
de binnen kant heb ik zwart gemaakt zodat er geen kleur kan door dringen
naar buitenkant.
Nog een overzicht van de steiger.

Voorlopig tot zover

Groeten Cees

 


Rob S.

Hierbij een kort verslag van mijn (Rob S.) diorama.
Het diorama ontwerp is gebaseerd op elementen die ik voorzie te gaan bouwen op mijn modelspoorbaan. Deze verkeerd momenteel in ruwbouw.
Zo heb ik een dubbelspoor boven langs lopen en een enkelspoor onderlangs.
Een tunnel, een gebogen stenenbrug en een seinpost zijn de hoofdelementen in de diorama.
De ervaringen die ik met de diorama bouw op doe komen dus weldra van pas als de scenery en landschapbouw op de grote baan gaat beginnen. Hier een schets van het ontwerp.

En hier de aanvang van de bouw.
De ruwe delen zijn uit styrodur delen gesneden.


Jan B.

Het verhaal van Jan B en Jasper W.


Henk K.

Het verhaal van Henk K. Henk heeft zijn deelname geannuleerd


Albert en Ria

Nog een duo Albert en Ria.

Albert en Ria hebben besloten niet deel te nemen.


Johan W.

Het verhaal van Johan van W.

Johan is ons allen voor want die staat vandaag 27 december 2014 al proef te draaien in de bibliotheek, slimme zet van Johan, hierbij nog enkele foto’s.


Wim R.

Het verhaal van Wim R.


Erik H.

Beste MSVD-vrienden,

Bij deze mijn deelname in de diorama-contest 🙂 Een aantal maanden geleden had ik gedacht om met een imposante berg mee te doen. Dat plan is ondertussen alweer bijgesteld daar ik graag een keer een fatsoenlijk stuk spoor wil hebben liggen om al mijn rollende materiaal te kunnen filmen in een -voor het (minder kritische?) oog lijkende- natuurlijke omgeving. Ook alweer een jaar geleden was ik begonnen aan bouwpakketten van wissel. Deze zijn inmiddels af en ook heb ik een stukje Zwitsers spoor- en natuurschoon gevonden waar ik mij graag door laat inspireren voor mijn nieuwe diorama. Na een bovenleiding-workshop gevolgd te hebben (bij Hobby In Praktijk, kortweg HIP) heeft het vuur weer opnieuw vlam gevat en is nu het idee om een stuk spoor uit te beelden dat je in het echt in de nabijheid van Wassen (Zwitserland) (tussen Erstfeld en Göschenen langs/aan de Gotthardbahn) zou kunnen vinden. Met nadruk op: zou kunnen… ik wil een aantal elementen combineren omdat ik geenzins de bedoeling heb iets bestaands na te bouwen (in 1:87). Daar is de ruimte gewoonweg niet toereikend voor.

De elementen die ik wil verwerken zijn:
– klimmend/dalend spoor op een (groene) berghelling
– bescherming van het spoor door een aarden wal en een bruggetje voor de afvoer van water/sneeuw
– meegebogen wissels in een flauwe bocht
– realistisch (ogende) overgang van een recht stuk spoor naar een gebogen spoor
– realistisch (ogend) bovenleiding(splan)
– toepassing van dwergseinen
– realistisch ogende bebording (van het spoor)
– technisch moet e.e.a. ook functioneren (in 1:87)
– optioneel: een (bovenleidings-) afspan-inrichting (als daar plaats voor is)

Laat ik jullie vooral inspireren aan de hand van een aantal foto’s van de werkelijkheid, dan kunnen jullie toetsen of de sfeer van het resultaat daar een beetje bij in de buurt komt. Kunst voor mij is het om het op een kleine ruimte uit te beelden zonder dat het geheel geweld wordt aangedaan. Voor de liefhebbers nog een link naar het filmpje (waar de foto’s vandaan komen).

En hier de bouwvorderingen… KLIK

Nog een laatste opmerking. Als het diorama ‘af’ is gaat dit een prominent onderdeel uitmaken van mijn modelspoorbaan thuis: dit wordt namelijk een onderdeel van mijn paradespoor. Daarmee leg ik de lat hoog want het moet dus wel ‘netjes’ worden :-); ik zal er nog een hele tijd tegenaan moeten kijken (de insiders onder ons weten vast wat ik daarmee bedoel) …

Kortom, alle kritiek is van harte welkom…

Jammer genoeg Erik heeft besloten om niet deel te nemen.


Michaël de B.

Les Roches de Godinne. (Door Michaël DB)

Omdat ik nog weinig ervaring heb met landschapsbouw maak ik dit diorama als oefening voor mijn groter project, lijn 154. Dit diorama is niet precies, maar wel in de geest van 1 module bak op de baan.

Mijn diorama is gesitueerd langs lijn 154 Namen –Givet, en dan meer, net komende uit de tunnel van Godinne kijkend richting Dinant, het spoor tracé loopt daar langs een prachtige rotsformatie aan de ene kant en aan de andere kant stroomt de Maas, een prachtig plekje waarbij ik op het diorama nog wat woningen toevoeg die er in werkelijkheid niet staan, Dat is de dichterlijk vrijheid die ik mezelf als bouwer gun.

Ik zal hier trachten te verwoorden wat ik tijdens de bouw van mijn diorama doe en tegen kom.

Afmeting: 1 x0,6 m dus iets groter dan de aangegeven afmeting van 0,5 m².

Items ( in willekeurige volgorde) die je kan terug vinden op mijn diorama:

  • Bergwand
  • Dubbelspoortracé
  • Tunnel
  • Bovenleiding
  • Bebouwing huizen / tuin /loodsje
  • Straat
  • Voet- /fietspad
  • De Maas
  • Bomen
  • Struiken

Op dit stukje vind je dus veel voorkomende items van een modelspoorbaan, daarom ideaal om hiermee te oefenen.

De bouw deel 1

De basis van het diorama bouw ik op met styrodur platen, ik maak gebruik van 2 verschillende diktes, de onderplaat is 4 cm dik, de daarop volgende plaat is 2 cm dik en de derde is dan weer 4 cm dik.

Handig om op een snelle manier hoogte verschil te maken, de onderplaat is niveau o hierop maak ik een stukje maas, 2cm hoger komt het straat niveau met bebouwing, 4 cm hoger komt het spoor trace. Voor een duidelijk beeld een paar foto’s.

Deel 2

Inmiddels ben ik alweer een stukje opgeschoten, rechts op het diorama heb ik onder het spoortrace een tunneltje aangelegd, de achterwand is aangebracht ook uit styrodur, de stryrodur lijm ik met constructie bruis lijm, één deel vochtig maken het andere deel voorzien van wat lijm even goed opmekaar drukken en na een paar minuten zit het vast. De achterwand platen heb ik wat opgeruwd met een hobby mesje.
Ook het spoortrace is uitgezet. Hier een overzicht.

Deel 3

In dit deel ben ik begonnen met het maken van de tunnel en het tunnel portaal, nog niet helemaal af, maar dit moest ik wel maken voordat ik verder kan met de bouw van het diorama.
Het tunnelportaal heb ik gemaakt uit floormate, ook een vorm van styrodur, maar dan een iets zachter oppervlak, met een potlood en liniaal stenen gekrast, daarna een laagje gesso eroverheen, de achterkant van de tunnenl heb ik uit een strookje hout de boog gezaagd en met een baksteen profiel plastic kaart heb ik uiteindelijk de tunnel gemaakt, ook hier komt de contstructie bruis lijm goed van pas, want om die plastic kaart keurig in een boog in het tunnel portaal te frommelen kost enige overredings kracht.De foto’s zullen e.a wel verduidelijken.

Deel 4

Altijd leuk om te doen, kliederen met gipsverband, het eerste deel met de styrodur platen is klaar, ik ga deze nu eerst bekleden met gipsverband.
Benodigheden

  • Gipsverband
  • Bakje met handwarm water
  • Kwast.

Knip het gipsverband iets langer dan je nodig hebt, wees niet te zuinig, dompel et gipsverband even onderin het bakje water, even laten druipen en leg het dan netjes over de styrodur platen, ik begin met de achterwand, de volgende strook gipsverband laat ik de vorige steeds een 2 tal cm overlappen.
Nadat je de tweede strook hebt aangebracht kan je beginnen met de kwast, maak deze goed nat en “verf”dan de stroken gipsverband, zodat het gips goed wordt verspreid.
Strookje gipsverband aanbrengen–> verven etc.
Uiteindelijk als alles wat nodig is, voorzien is van gipsverband kan het drogen , als resultaat krijg je een mooi stevige ondergrond.
En hier de foto’s natuurlijk.

Deel 5

Nu de basis in het gipsverband staat kan ik verder met het maken van rotsen, boven het tunnel portaal is het nog lang niet af en heb ik als eerste boven het tunnel portaal nog wat rotsen gemaakt. Dit heb ik weer met behulp van styrofur stukjes gedaan, deze eerst op hun plaats gelijmd, na uitharden met een hobby mesje kriskras flink wat sneden in het styrodur gemaakt en daarna met de achterkant van een vijl van boven naar beneden de styrodur als het ware ingehakt.
Hierna kwam weer het gips verband , werkwijze hiervan heb ik hierboven beschreven.
Beetje lastig te verwoorden maar met wat foto’s wordt dit wel duidelijk hoop ik.

De bult van het tunnel portaal bekleed ik verder met gipsen afgietsels van rotsen, op sommige plekken moet ik een stukje van de styrodur weghalen maar ondanks het gipsverband is dit met een scherp mesje en een paar insnijdingen zo gebeurd.
De andere fijne rotsplaatjes kan ik rechtstreeks op het gipsverband aanbrengen, hiervoor gebruik ik sculptamold, de enige winkel in NL die dit spul verkoopt is Bentink in Apeldoorn.
Sculptamold is een soort papier maché, echt een geweldig produkt om mee te werken.
Met wat acryl verf kan je het witte goedje alvast enige kleur geven, het is ruim een halfuur bewerkbaar,( probeer dat maar eens met gips), de rotsplaatjes voorzie ik op de achterkant van een laagje sculptamold en druk ze dan op hun plaats op het diorama, de overgebleven delen tussen de rotsen vul ik op met sculptamold zodat het een mooi homogeen geheel vormt.
Hiervan de volgende foto’s, en nog meer foto’s van het muurtje langs de Maas. En de foto’s van de uiteindelijke rotswand.

Deel 6

Nog een week te gaan voordat de diorama wedstrijd is er moet nog veel gebeuren, maar het komt goed, woning en garage zijn klaar en worden geplaatst op het diorama, gras is aangebracht. Hier weer een overzicht.

Het eind resultaat!