Ik geef de pen door

Corona tijd, wat kunnen we ondernemen om toch een beetje het club gevoel te behouden en elkaar laten weten wat ons op modelspoor gebied bezighoud. Zo kwamen we op het idee “Ik geef de pen door”. Op deze pagina kan je de verhalen lezen.

 

Onderwerp index
ik geef de pen door
Michaël
Marten
Remco
Dick Bosman
Bert de Groot
Jan Mastenbroek
Bert Oude Kotte
Jan Goedegebure
Jos Schenk
Jan Ruth
Herwich
Jan Dorst
Peter Madiol

 


Michaël

In december 2020 heb ik de intellibox II van Uhlenbrock gekocht, het twincenter wat ik in gebruik had vertoonde steeds meer kuren, knopjes die lam waren.
Waarom mijn keuze van de intelliboxII? Ik wou een centrale die loconet ondersteund, en waarmee ik “lissy” artikelen kan programmeren, je bent dan al snel klaar wat kiezen betreft. Ik was zeer gecharmeerd van de digikeijs centrale maar daarmee kan je de “lissy” artikelen niet programmeren.

Lissy staat voor Lok-Individuelles Steuerung System,

Het systeem werkt met zendertjes en ontvangers elke lok krijgt een eigen zender. Met dit systeem is alles mogelijk wat Itrain biedt en alles wat mogelijk is met koploper.

Om de centrale en Lissy weer wat beter te leren kennen ben ik bezig met een klein testbaantje een ovaal enkel sporig dat aan één zijde in 3 sporen vertakt.

De wissels wil ik schakelen met servo’s ( nog nooit eerder gedaan), het trein verkeer wil ik automatisch laten verlopen via lissy, dit alles moet ik programmeren in de Intellibox.
De bedoeling is dat als ik wat verder ben met dit testbaantje ik jullie zal trakteren op wat bewegende beelden.

Maar begin 2009 ben ik al eens een tijdje bezig geweest met “lissy” en toen had ik een nog eenvoudiger testbaantje en gelukkig heb ik daar een filmpje van

Lissy testbaan
Lissy testbaan deel 2

Tot zover, ik hoop dat de volgende persoon ook de moeite wil nemen om een mailtje te schrijven over zijn bezigheden met de hobby.

Ik geef de pen door aan Marten van Gendt.
 


Marten

Hierbij mijn bijdragen: ik ben momenteel druk bezig met de voorbereidingen voor de casting voor de modelspoorwedstrijd van Omroep Max. Ik mag kiezen voor een futuristische trein of iets met natuurgeweld. Ik kan niet zo goed tekenen, maar ik heb mij laten inspireren door een straaltrein uit de Sovjet Unie.

Ook ben ik in de tussentijd aan het rommelen met de verfraaiingen van mijn oude Lima Plan E’s. De raamstijlen worden zilver en ook de “bodemkasten” worden zilver. 

Verder ben ik bezig met het bedenken van mijn modelspoorbaan Himmelsdorf, er komen modulebakken bij, maar die moeten nog getransporteerd worden. Ook ben ik in mn hoofd alvast bezig met wat kleine dingetjes voor mn toekomstige nevenproject, een DDR baantje. Hiervoor is vorig jaar al een Tatratram binnengekomen, wat Ikarusbussen en DDR vrachtwagens.

Mediacollege, de meeloopdag wordt constant uitgesteld. 

Volgens mij was dit t wel…..

Ik geef de pen door aan Remco 

 


Remco

Marten heeft mij een stokje doorgegeven en dus klim ik in de pen.
Het zijn rare tijden nu en ik verkeer niet in de omstandigheden dat het rustiger is en dat er meer tijd is voor de hobby.
Maar werken op zolder heeft wel zijn voordelen.
Ik zit tussen de treinboeken te werken.
Toch ook maar iets over mijn baan. Ik heb het thema Duitsland in het voormalige grensgebied. Daarom ook een foto van mijn eigen grensmuseumpje. Mijn materieel is dan ook een combinatie van DR en DB. Omdat ik het verzamelen ook graag doe, is er inmiddels veel van de laatste epoches bijgekomen en dat geeft weer leuke afwisselingen.
Wat te denken van de br 110 DR in de kleuren van de werkplaats Meiningen, daar waar stoomloks nog steeds gereviseerd worden.
De baan is nu ongeveer 10 jaar oud en nog lang niet klaar.
Nog 10 jaar, dan pensioen en verder bouwen.😁.
Hierbij wat foto’s en uiteraard in betere tijden welkom






Ik geef de pen door aan Dick Bosman
 


Dick Bosman

Remco gaf de pen door aan mij en ik klim erin. Ik ben momenteel bezig met het uitbreiden van mijn opstelsporen, want ik heb nogal wat treinstellen en recentelijk de TEE aangeschaft. Dus ruimte gebrek. Het is bij mij op de trein kamer woekeren met de ruimte, alleen vlak voor de CV ketel is dit nog mogelijk. Nu is er landelijk een nieuwe regel in de maak, dat een CV monteur 80 of 100 cm. ,is nog niet duidelijk, vrije ruimte moet hebben voor de ketel; bij mij is dat 50 cm. Ik maak de bodemplaat daarom afneembaar. De plaat met de achtergrond heb ik vast gezet met magneetjes, dus die kan ik zo verwijderen. De twee ondersteunende poten zitten ieder maar met twee schroeven vast.

Het grootste probleem wordt de bedrading er zullen schat ik door de vele wissels en stopstukken zeker zo’n 40 draden naar voren naar het bedieningsplateau worden gebracht. Die moeten allemaal af- en aankoppelbaar zijn bij het afnemen van de plaat met het opstelspoor.

Op het houten frame heb ik een MDF plaat van 200 x 49 cm. aangebracht. Op deze plaat groene ondervloer platen, die ik eerst bruin heb geschilderd; daardoor waren zij wel wat krom getrokken. Er moest wel een heleboel spullen op om ze vast gelijmd te krijgen op de MDF plaat. Om in de bocht van het huidige opstelterrein af te takken, heb ik twee meegebogen Peco code 100 wissels nodig. Helaas bij de importeur niet meer in voorraad, moeten uit Engeland komen. Alles ligt nu klaar, om het spoor aan teleggen, maar door de brexit zal ik nog wel even geduld moeten hebben. Wordt vervolgd.







Gelukkig heb ik nog vele werkzaamheden aan mijn huidige baan te doen.

Ik geef nu de pen door aan Bert de Groot.

Met groet,

Dick Bosman.

 


Bert d.G.

Hallo MSVD ers,

Zoals jullie weten rijdt ik spoor 0, DB periode 3.
Het laatste jaar niet zo heel veel aan de baan gedaan. Wel mijn station voorzien van een interieur en de buitenkant
afgeschilderd. Straat achter het station afgemaakt met een bushalte, een bus, auto’s en poppetjes.

Twee armseinen geplaatst en begonnen met de kabelgoten.
Ook heb ik mezelf getrakteerd op een nieuwe stoomlok ( BR 78 van Kiss) en een paar coupe-rijtuigen van Lenz.

Als het achtergedeelte straks helemaal klaar is, ga ik de voorkant dicht maken en beginnen met de schuine

Oversteek naar de andere kant ( keerlus ).


Of ik ga beginnen met de overkapping van het tweede perron.

Dat waren mijn vorderingen.

Ik geef de pen door aan……..JAN MASTENBROEK

Veel bouwplezier en Spoorze.

Groet Bert

 


Jan Mastenbroek

Hierbij een kort verslag waar ik momenteel mee bezig ben.
De onderstaande foto laat zien dat mijn baan in een U-vorm is gebouwd.

Links onderin is het klimspiraal dat helaas te stijl is gebleken. De 7% stijging is teveel en
daarom ga ik de spiraal vervangen met een klimovaal van 3%.

Naast het klimspiraal komt een junkyard met Lprofielen waar complete treinen op de baan gezet
kunnen worden. Deze junkyard komt uit op een keerlus onderin de baan, die op zijn beurt weer
uitkomt in het klimovaal. Naar boven toe komt de aftakking naar een rangeerterrein en het kopstation
aan de rechterkant.


Inbovenstaande foto, rechts bovenin, zien we het kleine kopstationnetje. In het midden komt een
rangeerterrein met lokloods. Daaromheen klimt de trein naar het hoger gelegen grote station. Onder het station rijden de treinen naar een
schaduwstation.

Hier zien we een detail van het kleine kop stationnetje dat ligt op niveau 0. Hierdoor is het
tevens een soort schaduwstation geworden.
De lange oploop van het dubbelspoort gaat over naar een grote boogbrug.

De onderstaande foto toont de lokloods en enkele sporen om te kunnen rangeren.
Bj de lokloods komt geen draaischijf maar enkele sporen voor het afhandelen van het
onderhoud in de remise.


Vrachttrein onderweg met uitzicht op de lokloods.

De 1213 lok op weg met bier naar het toekomstig hoofdstation. Een
brouwerij komt naast de locloods.
Tot slot; ik geen de pen door aan Bert OudeKotte
Met vriendelijke groet,
Jan Mastenbroek.

 


Bert Oude Kotte

Beste modelspoorvrienden,
Bezig ben ik wel. Druk bezig zelfs, maar er is nog weinig om te laten zien. Daarom maar enkele impressies van hoe ik de opbouw heb aangepakt. Eerst mijn baanontwerp, gemaakt in het bij enkelen van jullie welbekende computerprogramma SCARM. De beschikbare ruimte is nogal beperkt: 3,50 m bij 1,10 m is het totale baanoppervlak.
Niveau 3


Dit is het ontwerp voor het station, het enige deel van de baan dat zichtbaar is als hij af is. Het betreft dan alleen het diagonaal liggende sporenplan. De bochten en rechte baanvakken daaraan vast worden straks door bebouwing gecamoufleerd en behoren tot de klimspiralen die afdalen naar het schaduwstation.
Dan hier het schaduwstation.

Ik heb zo’n twintig treinen die ik allemaal tegelijk op de baan wil hebben staan straks. Vandaar het forse aantal opstelsporen. Het schaduwstation is inmiddels klaar en getest. Ik gebruik iTrain 5 in standaard uitvoering voor de aansturing. De benodigde hardware is van Digikeijs. Ook hier geldt weer dat de bochten en rechte baanvakken daaraan vast behoren tot de klimspiralen die naar het zichtbare station leiden. De klimspiralen zijn eigenlijk klimovalen om voldoende hoogte te winnen bij een maximale stijging van 2,5% in de binnenbocht. Zie de volgende 3D schets, gemaakt met SCARM.
De nauwkeurige beschouwer zal erop zien dat er op het middelste niveau voor en achter een “doorsteek” tussen de beide klimovalen is aangebracht. Deze doorsteekjes hebben hetzelfde effect als een keerlus in zijn klassieke vorm: Als een trein zijn weg vervolgt door de spiraal, rijdt hij gewoon een rondje. Als de trein het doorsteekje neemt naar de andere spiraal, komt hij het station binnenrijden aan de kant waar hij het ook verliet. De bouw van deze klimovalen is wel een hele uitdaging. Maar die ga ik graag aan.


Een 3D impressie. De tussenliggende spiralen zijn duidelijk zichtbaar. Het hoogteverschil tussen schaduwstation en zichtbare station is 30 cm. De stations zijn versimpeld weergegeven.


De kast waarin mijn collectie NS materieel uit de jaren ’80 nog wel even staat te wachten.

Enkele foto’s die verduidelijken waarom de ruimte zo beperkt is:

Achter het dakraam is mijn Eisenbahnbetriebsraum.

De ruimte voor aanvang van de bouw van de baan, die onderlangs het raam komt.

Er moet nog een slaapbank in de kamer blijven vanwege in het buitenland wonende kinderen…


De computer staat onder de baan, die op zwenkwielen staat; het scherm hangt aan een verstelbare beugel aan de muur; het toetsenbord zit op een verstelbare beugel aan het frame van de tafel. Het “hekwerk” is de ondersteuning waarop de plaat van het zichtbare station moet komen. De plaat daarvoor staat op zijn kant onder het raam al klaar. (De foto is uit de periode waarin ik een oefenbaantje had liggen om het werken met iTrain te leren. Links in beeld staat de slaapbank op zijn kant in de hoek tegen de muur!)

Centrale en servo’s worden apart gevoed. Ik label alles.


Ik gebruik voor de wissels servo’s van Digikeijs die ik vastlijm op een stukje aluminiumprofiel dat ik vastschroef met één schroefje-met-een-plaatje-onder-de-kop in een bewust te ruim gat in het profiel om de positie nog iets bij te kunnen stellen. De dikke zwarte, rode en blauwe draden zijn van de centrale voedingsleiding (Zwart en rood = baanspanning; blauw en bruin (niet zichtbaar) = voeding voor de servo’s.)


Een screenshot uit iTrain.
Linksboven het schematisch getekende straks zichtbare station; rechtsonder het schematisch getekende schaduwstation. De overige stukken zijn de klimovalen die daartussen komen.

Elke kleur heeft een betekenis:

Zwart = wisselbezetmelding. Groen = bezetmelding inrijdsectie van een blok. Geel = bezetmelding middendeel van een blok. Grijs = bezetmelding uitrijdsectie van een blok.

Labels ook onder de baan. Fout zoeken was nog niet nodig, maar voorkomen is beter dan genezen…

De huidige stand van zaken:

Elke wissel heeft een bezetmelder, de meeste blokken zijn in drieën verdeeld en hebben per deel een bezetmelder. Elk detectie-draadje heeft een label, boven én onder de tafel. De driewegwissels heb ik toegepast puur uit ruimtegebrek, want het zijn en blijven ondingen. De rails zijn van Piko. Over de rij Digikeijs kastjes heen loopt de klimovaal straks omhoog naar de beschouwer toe.

Een voorbeeld van de documentatie die ik aanleg.

Terugmelding gaat via S88. Dat systeem groepeert in 16 tallen. Dit overzicht maakt het invoeren van de adressen in iTrain erg eenvoudig. Voorbeeld: als adres van wisselbezetmelder MW57 kan ik 4.10 invoeren in iTrain. Als één melder voor twee wissels geldt, komt dat omdat die twee met de scherpe kanten aan elkaar zitten. Het bezetten van de ene wissel maakt dat de andere automatisch ook bezet is. Zie bijv. de enige driewegwissel in het Centraal Station.

De adressen voor de servo’s staan los van die voor de bezetmelders. En van die voor de locs.
Wel, modelspoorvrienden, hopelijk hebben jullie hiermee een indruk van mijn project en mijn aanpak. Jullie merken het wel: ik werk strikt systematisch. Dat ligt in mijn aard én ik moet wel vanwege de beperkte ruimte die beschikbaar is en mijn wens om daarin een baan te bouwen die eigenlijk niet meer is dan een paradeplaats voor al mijn treinen, opgespaard in de loop van zo’n veertig jaar. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Hopelijk kan ik jullie post-corona nog weer eens iets van mijn vorderingen laten zien. Het vervolg is de constructie van de klimovalen. De stroken populieren triplex zijn al in huis!
IK GEEF DE PEN DOOR AAN JAN GOEDEGEBURE!
Met een hartelijke groet, Bert Oude Kotte

 


Jan Goedegebure

Beste modelspoorvrienden,

Ik heb de pen doorgekregen en wil jullie graag meenemen in mijn nog virtuele baan. Ik zit nog in de voorbereidingsfase van de vormgeving van mijn baan. Daarnaast ben ik wat fouten uit het verleden aan het herstellen. Ik heb bij eerdere aankopen van wagons me nooit gerealiseerd dat je daarbij ook nog verschil hebt in gelijk- en wisselstroom. Ik heb voor de meeste wagons nu de goede assen en wielen; de fa Bentink verwisselt deze voor mij, prima service van hen.

De laatste moet ik deze week nog op gaan halen.

Jos is zo vriendelijk geweest om al mijn loks te digitaliseren, ik ben daar niet technisch genoeg voor.

Inmiddels heb ik in ons huis een mooie kamer tot mijn beschikking. Die moest ontruimd worden, omdat daar een zonnehemel stond; een mooie zolderkamer met veel ruimte.

En toen kwam het moeilijkste, want hoe moest die baan er uit gaan zien. Ik heb de tijd genomen om dit te overdenken, heb veel boeken daarover gelezen, en veel op internet zitten te surfen.

De afgelopen jaren heb ik, wanneer wij op vakantie in Zwitserland waren en ik een mooie lok zag die flink afgeprijsd was, deze gekocht. Zodoende beschik ik over 6 loks met wagons, waarvan 3 van de SBB/BLS (H0) en 3 smalspoor van de Rhätische Bahn. Allemaal treinen die in het echt in Zwitserland rijden.

Het was dan ook duidelijk voor mij dat het een berglandschap moet worden.

Zwitserland is het land voor de treinfanaten. Het landschap brengt met zich mee dat er veel kunstwerken in de spoorlijnen zijn. Zo kwam ik op het idee om de drie belangrijkste kunstwerken in mijn banenplan op te nemen. Dit zijn geworden het Landwasserviaduct, de spoorbrug over het Bietschtal, en de keerlus in Poschiavo.

Mijn baan krijgt een U-vorm, zodat ik deze drie kunstwerken mooi kan verdelen over het banenplan.

Centraal komt er een “Hauptbahnhof”, als het me gelukt is de plattegrond mee te sturen dan heb ik het over locatie A. Ik voeg daar nog aan toe dat ik dit station ook wil gebruiken om het BLS-bedrijf daar te situeren. De BernLötschbergSimplon Bahn onderhoud een spoorverbinding tussen de noordkant


van de Alpen, en de Zuidkant. Dit is vervoer van personenauto’s, je zit 15 minuten in het donker in de auto terwijl de trein door de tunnel dendert.

Ik wil dit sporenplan via de computer ontwerpen, en dit vind ik wel lastig.

Sowieso vind ik het digitale technisch lastig, ik ben namelijk niet zo’n techneut. Op internet vind ik af en toe wel een cursusje digitale modelspoorbanen.

Ook ben ik nog op zoek naar een eenvoudig leesbaar voor leken te lezen boek.

Tot hier mijn relaas. Als iemand nog goede tips voor mij heeft, dan hou ik mij aanbevolen.

Ik heb gepoogd van de door mij bedoelde kunstwerken foto’s bij dit verhaaltje te voegen. Hopelijk lukt dit.

Ik mis onze bijeenkomsten heel erg, en hoop dat we binnenkort weer een beetje normaal kunnen gaan doen.

Graag wil ik de pen doorgeven aan Jos Schenk.

Ik wil afsluiten met de wens: blijf vooral gezond.

Groeten,

Jan Goedegebure
Kampen.

 


Jos Schenk

Heren,
Hieronder een klein overzicht van wat mij bezighoudt.
Eigenlijk komt deze Pen wat te vroeg. Mensen die op Facebook de MSVD groep volgen hebben gezien dat ik recentelijk een stapel hout heb laten komen om (eindelijk) mijn baan op zolder te kunnen verwezenlijken. 40 platen van 112 x 62 cm 30 palen die de tafel moeten ondersteunen en de nodige panlatten om de platen te ondersteunen.


Nadat de zolder leeggehaald en gewit is heb ik een ruimte ter beschikking om een U-vormige baan te maken waarbij 1 poot van de U ruim 6 meter is , de oversteek naar de andere poot zo’n 2,5 meter en de 2 poot zo’n 7 meter lang is.



Het bouwen is inmiddels begonnen en met behulp van Remco ben ik al behoorlijk opgeschoten. Het frame staat voor het grootste gedeelte.
Links onder is al een plaat te zien om een gevoel te krijgen voor de diepte die nog bereikbaar is. De onderste laag ligt 25 lager dan de bovenste en zal gebruikt worden voor een groot schaduwstation. Zoals het plan er nu uitziet zullen er een 24 tal opstelsporen komen zo dat ik mijn collectie treinen voor een deel op de baan kwijt kan.
Op de bovenverdieping komt dan “de baan”. Links op de foto is een 5 of 6-sporig station gepland, deze zal treinen tot 2 meter kunnen bedienen. Op het deel bij de achterwand komt een draaischijf met negenvoudige lokloods, en een stoomdepot. Rechts komt een rustig Schwarzwald landschap, met een pittoresk dorpje in de steil ban Rothenburg ob der Tauber en helemaal rechts voor is een berg gepland waar het doorgaande verkeer in verdwijnt naar het schaduwstation en een lokaal railbus lijntje eindigt op de berg, geïnspireerd op de Brocken in de Harz. Dit railbus lijntje zal worden bereden door 3 verschillende railbussen en zal behalve op de berg ook een halteplaats krijgen in het dorpje en doorrijden naar een zijlijn van het grote station.
Zoals je ongetwijfeld zult begrijpen heb ik voorlopig nog wel wat te doen en kan dan nu ook met een gerust hart zeggen: Wordt Vervolgt.
Jos Schenk
PS: Ik geef de pen door aan Jan Ruth

 


Jan Ruth

Beste modelspoorvrienden,

teneerste allemaal een gezond en een gelukkig Nieuwjaar.

Die pen heb ik hier al enkele maanden liggen en na herhaaldelijk aandringen, Jan je kan het altijd zo mooi vertellen, zal ik dan maar een poging wagen, niet geschoten is altijd mis.

De afgelopen maanden wel wat gedaan aan de baan maar niet noemenswaardig om daarover te schrijven.

Via Michaël een stuk pluimkarton bemachtigd, daar kon ik mee aan de slag, wel het werkt heel makkelijk als je het juiste materiaal hebt.

De bovenlaag kan je er met een beetje voorzichtigheid zo aftrekken, dan blijft de zachte tussen laag netjes hierin kan je krassen, de structuur is niet vezelachtig dus je kan mooie lijntje trekken zonder dat je rare vervormingen krijgt.

Voor de baan heb ik een aantal tunnel portalen nodig dus die heb ik gemaakt, veel kan ik daar eigenlijk niet over vertellen maar de foto’s spreken voor zich.

Het schilderen gaat ook vrij makkelijk, laagje grondverf en daarna de kleurtjes. Verder afwerking van de tunnel portalen worden uitgevoerd door mijn scenery specialist Elly.

Ik geef de pen door aan Herwich Edink.

 


Herwich

Hallo spoorvrienden,
misschien een beetje laat maar ik wens jullie allen een goed en gezond 2022 toe.
En dan nu mijn modelbaan,
ik heb de pen van Jan Ruth doorgekregen en die neem ik nu over met de beschrijving van mijn modelbaan.
Ik ben Herwich Edink en de volgende op de ledenlijst. Na vanaf mijn 14e jaar diverse modelbanen gebouwd te hebben
is er later met het krijgen van kinderen de klad in dat modelbanen bouwen gekomen. Er was wel een rijdende baan
op zolder maar zonder scenery en daar bleef het bij. Nadat mijn zoon als laatste uitgevlogen was ben ik in zijn kamer,
en dus een verdieping lager en het voordeel van rechte wanden opnieuw begonnen met zoveel mogelijk
het oude materiaal wat voorhanden was. Analoog want in digitaal ben ik geen expert en ik wil mijn eigen baan wel
van A tot Z kunnen doorgronden. Mijn doelstelling is, in zo ver mogelijk, een realistische dienstregeling op mijn
baan te kunnen realiseren. Om zichtbare scherpe bogen te vermijden heb ik een baan in het Duitse middelgebergte
gekozen en dat in het tijdperk waarbij de oude loc nummers door computernummers werden vervangen, dus 1967
tot 1968 en dus ook aan de randen van tijdperk 3 en tijdperk 4. Het rondjes rijden is vermeden door de treinen die
het station verlaten aan dezelfde kant terug te laten komen wat betekent dat er twee keerlussen onder elkaar onder
het station gebouwd zijn. Er rijden 10 treinen op de baan waarvan er 5 het station alleen maar doorrijden en de
andere 5 treinen er ook stoppen – 2 stoptreinen, 2 railbussen en een buurtgoederentrein . De hellingshoeken onder
de baan zijn maximaal 3% wat wel inhoud dat de ruimte in de hoogte onder de baan behoorlijk beperkt is. De baan
is met een zelfdragend door profiel met blokken van 33 x 33 cm opgebouwd om zo dun multiplex te kunnen
gebruiken ( 6mm ) in verband met de hoogte. Het aantal wachtsporen is 8 en dat betekent dat men meer treinen
hoort rijden dan er te zien zijn wat in het echt ook zo is. Om de treinen een halve ronde te verplaatsen heb ik
ongeveer 20 minuten nodig en daarmee is van rondjes rijden geen sprake. 1 van de railbussen begint op 40 cm
hoogte en gaat met een lift naar het station toe daar ik geen ruimte heb voor een spoorspiraal. De bouwsnelheid is
laag maar zo zoetjesaan wordt het wel duidelijk zo als alles gaat worden. Technisch is het rijden met de treinen
gereed. Foto’s zeggen soms meer dan woorden dus verschillende foto’s van de baan volgen nu.

De pen wil ik doorgeven aan de volgende op de ledenlijst en dat is Jan Dorst die dan misschien geen modelbaan
heeft maar des te meer bijzondere kranen en een olieraffinaderij.

 


Jan Dorst

Goedemiddag Herwich en vrienden van de MSVD

Dank voor het doorgeven van de pen. De olieraffinaderij is van Borealis in de plaats Schwechat in Oosterrijk. Met deze raffinaderij maken ze plastic korrels die als grondstof dient voor de kunststofindustrie.

Ik werd geïnspireerd door de achtergrondplaat van Marklin 169710 om deze raffinaderij na te bouwen in de schaal 1/87 en als een achtergrond kan dienen voor mijn modelverzameling van kranen en zwaartransport bedrijven.
Gebouwd op twee ondergrondplaten van 96×80 cm is het eerste gedeelte bijna gereed.

De kraanmodellen van WSI de LTM1750-9.1, van IMC de LTM1250-5.1, de LTM1450-8.1 en straks ook nog de LTM1500-8.1 van Kranlab en de Herpa LTM1300-6.2 worden op deze modules neergezet.
Op het tweede gedeelte van de raffinaderij komt de opslag van de kunststofkorrels te staan van 40 silo’s van Kibri die op een betonnenconstructie staan. Onder de silo’s kunnen wagons of silovoertuigen rijden. Dus er komen rails onder de silo’s. Een kleine treinbaan dus. Zie de Google-Maps foto van de Borealis raffinaderij.

Dit gedeelte met nog wat kleine fabrieken probeer ik dit jaar nog af te maken voor het MSVD jubileum. Op deze maquette komen nog een aantal rupskranen zoals de Herpa LR1600-2, Kibri LR1550 en een grotere ringkraan PTC-160 eigen bouw te staan. Natuurlijk ook een aantal platformwagens voor het transport van een aantal Silo’s die op de betonnenconstructie komen
Er zijn een aantal Marklin ketelwagons van OMV Schwechat in de handel die een realistisch beeld geven met deze maquette.

Tot zover veel leesplezier en een fijn weekend

Ik geef de pen door aan Peter Madiol

Jan

 

Peter Madiol