Projecten Bert

Bert

Ik ben begonnen met treinen op mijn 10e jaar…….

 

 

 

Onderwerp index
Projecten Bert
Introductie
Bouwontwikkelingen
 

 


Introductie

Mijn vader had uit Duitsland een 1100 van Märklin en een trafo meegenomen daar had ik flink voor gespaard.

Er werd begonnen met metalen rails op de grond in de kamer.

Al gauw werd er een plaat zachtboard gekocht met een frame eronder.

Twee ovaaltjes met vier wissels was de planning.

Hier was ik al gauw op uitgekeken.

Inmiddels was ik een jaar of 14 en zat ik op de ambachtschool.

We hadden thuis een zijkamer van 4 x 4 mtr.

Er werd besloten om er een plaat in te maken die je kon ophijsen.

Op de ambachtschool werden op de draaibank de schijven voor het omhoog hijsen gedraaid en werden platen voor de bevestiging op de muur gemaakt.

Van de groenteboer op de hoek kreeg ik een oude lier van een zonnescherm om de boel op te draaien.

Toen ik een jaar of 16 was gingen we van 3 hoog verhuizen naar een benedenwoning.

Hier hadden we een hele grote box, die al gauw mijn kamer werd.

Ik begon met mijn eerst vaste baan op een oppervlak van 6 x 4 mtr.

Bij de deur werd een klep gemaakt en in het midden was een kleine opening voor mijn bed.

Aan deze baan heb ik tot mijn diensttijd gebouwd.

Na mijn diensttijd even wat met vliegtuigen en boten gehad, maar toch weer bij de treinen uitgekomen.

Getrouwd en op Urk gaan wonen. Hier had ik na elkaar twee huizen met een zolder en daar dus een baan op gebouwd.

In 1976 verhuist naar Lelystad, hier kreeg ik voor het eerst een grote zolder.

In Lelystad nog een keer verhuist en toen het huis gekocht waar ik nu woon.

Ik heb nu een zolder van 10.5 x 6.4 mtr. Mijn zicht oppervlak is ongeveer 10 x 5.5 mtr.

Ik ben nu bijna 15 jaar bezig met de bouw.

Ik bouw in periode II of te wel de Reichsbahn tijd ( van 1920 – 1945 met een beetje uitloop naar periode III.

Mijn railplan bestaat uit een hondebot model dat over de hele zolder loopt in verschillende lagen met aan elke kant een schaduw station.

In elke hoek zit een spiraal om de treinen naar boven en naar beneden te laten rijden,

Hoofd thema is een groot station met een lok depot met draaischijf en rondloodsen.

Vanaf het station ( stad ) kan ook een neven baan vertrekken naar een boven gelegen dorp.

Vanaf het station gaat er een dubbelsporig traject naar de andere kant van de zolder en komt dan uit op de parade baan, een mooi lang stuk met een flauwe bocht, omdan weer in een tunnel te verdwijnen.

Dan gaat het spoor met een spiraal naar beneden en weer naar de andere kant.

Na langs mijn bedieningspaneel te zijn gereden verdwijn hij weer naar het schaduwstation 2.

Boven het trapgat heb ik een klep gemaakt. (zie foto)

Als de klep omhoog staat is het rail gedeelte stroomloos. Het is zo’n raar gezicht als de loks in het trapgat verdwijnen.

Op het ogenblik ben ik bezig er een Faller-autobaan tussen te proppen, wat weer wat sloopwerk met zich meebrengt. Maar met wat aanpassingen lukt dit aardig.

Ook ben ik bezig met verschillende loks om te bouwen van gelijk- naar wisselstroom en met een rij- of geluidsdecoder aan te passen naar het DCC systeem.

Ik rij met Lenz-Digitaal en schakel alles analoog, dus met reedcontacten en relais.

Het stations gedeelte is analoog geschakeld en de rest van de baan gaat automatisch.

Nou dit was mijn voorlopige verhaal, als er meer nieuws is laat ik het weten.

Spoor ze

Bert

 


Bouwontwikkelingen

Beste modelbouwvrienden

Hier de nieuwe bouwontwikkelingen op mijn baan

Bouw berg en autobaan

Ik was al begonnen met de aanleg van een Faller-autobaan, deze is inmiddels bijna voltooid.

Doordat de autobaan onder de kerk doorgaat en over het spoor, moest de kerk 4 cm. omhoog.

Dus de hele hoek waar de kerk stond heb ik afgebroken en daarna de autobaan en een nieuwe

berg gebouwd.

Ook zijn er aanpassingen aan de stadsmuur gedaan, omdat deze onder een hoek kwam te staan. De hele muur en de gebouwen zijn verouderd.

De berg is gemaakt van gaas, gipsverband en gips. Als het droog is, in de bruine grondverf gezet.

Hierna kon een begin worden gemaakt met het plaatsen van het bos.

 

Lokloods

 

Ook heb ik een begin gemaakt met de verbouwing van de kleine lokloods.

Er zijn houten dakspanten in gemaakt en de wanden zijn met planken bekleed.

De verlichting is gemaakt van kapjes voor kralenkettinkjes, de buitenkant zwart en de binnenkant wit, door het gaatje een rijstkorrellampje en je hebt een pracht van een loodsverlichting.

Bergwerk en steenslagfabriek

 

De berg kreeg een aanpassing voor de steenslagfabriek. Er moest een vlak gedeelte ontstaan voor het mijnspoor. (H0 e smalspoor)

Ook moest er vanaf de weg een toegangsweg naar de fabriek komen.

Aansluitend aan de fabriek komt een stenenstort, (oude bouwelementen van Auhagen), deze heeft weer een aansluiting op het spoor.

Deze aansluiting gaat met een brug over de weg heen en komt zo bij de fabriek uit.

De mijn.

 

De mijn is gemaakt van sateprikkers en oude rails, dit alles schilderen en verouderen.

In de mijn zijn lampjes gemaakt van hetzelfde principe als de lokloods, alleen een ander soort kapje. Ook het ventilatiekanaal mag natuurlijk niet ontbreken. Wat mijnwerkers erin en je hebt een pracht stukje scenery.

Ook zijn er nog een aantal foto’s bijgeplaatst.

Ik zou zeggen veel bouwplezier (ondanks de warmte)

Spoorze.