Projecten Johan

Tijdens het overzetten van de data van de oude naar de nieuwe website van de MSVD is het fout gegaan met de tekst en foto’s van Johan zijn modelspoorbaan, in plaats hiervan stond er wat tekst en een foto van een jonge man met een kind. Niet leuk en daarom zijn Rob en Michaël op bezoek gegaan bij Johan ( 22-1-2019) om dit te herstellen.

Tijdens Johan zijn jeugd had hij de beschikking over Trix express rails, dit is rail met een midden staaf op de rails. Zoals meerdere jongens in die tijd had Johan een plank boven het bed met daarop zijn trix rijbaan. Er kon gereden worden, maar volgens Johan heeft het nooit echt fijn gereden.

Toen Johan in Lelystad kwam te wonen werd de trix express baan weer opgebouwd.

Een andere levensfase diende zich aan en de trix expresbaan verdween naar de achtergrond, de kinderen groeien op, er wordt hard gewerkt we kennen dat allemaal wel.

In 1992 werd de hobby opnieuw leven ingeblazen en Johan gin voor info wel eens langs in de treinen winkel in Lelystad waar Henk de nodige uitleg gaf. Dat digitaal toch wel de toekomst was had Johan al snel door en Henk voorzag de locomotieven van een decoder en Johan kon aan de slag.

Het sporen plan van de baan.

Op de huidige baan staan huisjes van 60 jaar geleden, allen voorzien eerst van gewone gloeilampjes, deze werden vervangen door ledlampjes.

De lampjes worden gevoed door een aparte trafo, een gedeelte van de wissels worden elektrisch geschakeld, maar het deel bij het station wordt gewoon handmatig omgezet, Johan vind het leuk om tijdens het rijden nog wat te doen te hebben.

Toen de kinderen het huis uitgingen werd de baan flink uitgebreid, ook de afgelopen jaren werd de baan nog aangepast, er werden twee klimspiralen gebouwd, Erik heeft hierbij nog geholpen om het railplan aan te passen. Toch beviel dit niet zo en Johan is toen de baan nog eens flink gaan verbouwen. De helling die er ligt is een beetje te steil volgens Johan, maar alle locomotieven met sleep komen keurig boven, Johan heeft verschillende merken locomotieven rijden, piko, mehano, roco en fleischmann welke allemaal soepel en haast geruisloos rijden.

Als Johan zo verteld merk je dat hij met veel plezier de baan heeft gebouwd en ongemerkt daar toch veel van zichzelf in heeft verwerkt, de verzameling brandweer auto’s en de 2 brandweer kazernes op de baan verwijzen naar de tijd dat Johan bij de brandweer zat.

De boerderij op de baan was de oplossing voor de lege plek die er nog was, samen met een rij huisjes gekregen van een buurman. De huisjes werden gebruikt om op de achtergrond nog een rij woningen neer te zetten. Johan heeft dit alles mooi ingepast in de baan.

Geheel zelf gemaakt is de brug van bij Zwolle op de baan die een fantastisch mooi plekje kreeg in de baan boven de trap, ook de fietser op de brugrand ontbreekt niet, dit is met een knipoog naar de echte brug, waar toen deze net klaar was en er nog geen treinen reden er mountainbikers waren die over de zijwanden van de brug fietsten, aan deze waaghalzerij werd snel een eind gemaakt.

Het was Johan eerst zijn bedoeling om treinen te verzamelen, na een tijdje werd er rails gekocht maar omdat Johan geen zin had om de rails te ballasten werd er roco rails met bedding aangekocht.

In totaal ligt er ongeveer 175 m spoor en deze prachtige modelspoorbaan is een kleine afspiegeling van Johan zijn carrière, begonnen als bloemist heeft Johan 43 jaren voor Firma Hakbijl te Lelystad, (groothandel in sierglas , voorheen ook aardewerk en bloemisterij artikelen) gewerkt.

 

Foto’s van Johan zijn baan