Projecten Jos

 Jos

Ik ben in het bezit van een hoop oud marklin materiaal, alles analoog, vier locomotieven en redelijk wat rail materiaal.

 

Onderwerp index
Projecten Jos
Introductie
Het begin
 

 


Introductie

Het meeste uit de 60-er jaren maar in perfecte staat, verder een railbusje, ’n ICE en een krokodil die bij mij nog nooit gelopen hebben en die ik door de jaren heen gekregen dan wel gekocht heb.
Verder heb ik 2 jaar geleden een bestaande digitale baan (4 loks marklin delta) opgekocht van de opa van mijn schoonzoon, mede omdat oma het wel erg fijn zou vinden als het in de familie bleef.
Ik heb lang getwijfeld over hoe ik beiden zou kunnen integreren maar heb besloten, mede door het goede advies van Rob, beiden naast elkaar te laten bestaan.
Mijn plannen, en let wel, voorlopig nog slechts plannen, zijn om een analoge en digitale baan door elkaar te laten rijden met minimale connectie tussen beiden. Vandaar het woord hybride….

De ruimte voor de baan is geclaimed , een kamer van 3.30 bij 3 meter waar ik een U vormige baan in wil bouwen. De U staat met opzet in schuin schrift omdat ik ook de baan schuin wil projecteren.

Ik realiseer me dat door dit neer te schrijven ik een bepaalde verwachting wek, bij jullie maar vooral bij mezelf. Het kriebelt, er moet eindelijk eens wat gaan gebeuren…..


Het begin

Na jaren van dreigen dat die modelbaan er komt en na een extra jaar met vertraging (dat krijgt zelfs de NS niet voor elkaar) is er dan nu een tafel van 330cm bij 122 cm met daarop het schaduwstation zoals ik me die al een tijdje had voorgesteld.

De baan, uitgetekend in Wintrack is feitelijk een ovaal met 5 inhaalsporen die samen het schaduwstation vormen. E.e.a. geheel uitgevoerd in Märklin m-rails. Op de beurs in Houten nog een paar passtukjes gekocht en het geheel ligt er. Tevens nog een BR 78 gekocht, die kon ik echt niet laten staan…

De volgende stap is het aanbrengen van de bezetmelders. Hiervoor gebruik ik de lichtsluisjes die Rob ook op zijn baan heeft. Ideaal bij m-rail omdat je ze gewoon neerzet op de plaats waar je ze hebben wilt. Op het zichtbare gedeelte van de baan wordt dat wel anders, daar zal ik massadetectie gebruiken op de Märklin k-rails. Het plaatsen en aansluiten van de lichtsluisjes wordt mijn volgende project.

Nu het geheel ook in koploper is ingebracht kan ik alvast genieten van de computer simulatie van dit deel van de baan. Door gebruik te maken van virtuele bezetmelders denk ik een leuke besparing te verwezenlijken op het aantal sluisjes en, belangrijker, op het aantal Uhlenbrock bezetmelders. (Bedankt Rob voor de tip, dat werkt echt leuk).
Door de lengte van de sporen kunnen er op de meeste sporen 2 treinen achter elkaar staan. Op deze manier heb ik momenteel in de simulatie 9 treinen die probleemloos van het schaduwstation gebruik maken. Hoop dat dat straks in het echt even probleemloos zal worden.

Het inhaalspoor aan de bovenkant van de tekening zal straks vervallen en worden vervangen door het opgaande en neerkomende spoor van de hoofdbaan.

Zoals jullie zien, ben ik lief bezig geweest, en ik moet bekennen dat ik er steeds meer zin in krijg.

In Houten heb ik ook nog 2 DCC lokdecoders gekocht en mijn BR01 uit 1968 en mijn railbusje uit 1975 zijn nu ook digitaal. Na de ombouw viel me op dat de BR01 niet echt mooi liep, maar na wat puzzelen en stoeien met de CV 52-55 waarden (last waarden) loopt hij weer prima. Voor het railbusje moet ik nog wat bedenken voor de verlichting van de bijwagen. Als de motorwagen stopt en het licht gaat uit staat de bijwagen nog vrolijk voor kerstboom te spelen. Dat licht wordt momenteel rechtstreeks gevoed door een sleper onder de wagen. Dat moet dus anders, een draadje tussen de beide wagens, een aparte decoder in de bijwagen of stroomvoerende koppelingen, ik ben er nog niet uit, maar dat het goed komt staat vast.