Projecten Remco

Remco

Ik verzamel boeken van spoorwegen en trams, aangevuld met HO modellen en spoor attributen. Ook maak ik treinreizen binnen Nederland.

 

Onderwerp index
Projecten Remco
Introductie
Gestart
Het krijgt vorm
De vakantie is voorbij
Het Rijdt
de baan
Vervolg banen
Schotteren en meer
Het vervolg
Kerstvakantie 2010
de volgende stap
 

 


Introductie

Lezen van spoorwegbladen, op de Rails, Modelleisenbahner en Eisenbahnkurier. Af en toe via internet materiaal verzamelen en bijhouden actualiteiten.

Incidenteel bezoeken musea of activiteiten, bv. terug naar toen.

Diverse kleine banen gebouwd en weer moeten afbreken wegens ruimtegebrek.

Gestart met Duits materiaal, wat toen goed verkrijgbaar itt nederlands. Daarbij is Duits landschap goed te gebruiken voor kleine banen ivm tunnels.
In studententijd wat Piko gekocht, toen nog onbekend hier, maar ook wat nederlands materiaal. Bv. dubbeldekker, IC3, icr. Doorgegaan met het opbouwen van een verzameling gericht op periode 1985/1995 Dit geeft mogelijkheden voor een baan in oorspronkelijk Duits grensgebied. DB/DR, tevens meerdere varianten van kleuren DB/DR  Ik wil wel met een knipoog rijden, want ik heb inmiddels ook modern Duits materieel en ouder materieel, ook nederlands. (piko hondekop groen en geel, mat 46) en qua Duits, ice3, 189/185/hercules diesel, taurus.

Over enkele maanden krijg ik ruimte om weer een baan te gaan bouwen, rondom thema Duitsland ongeveer 1990. (wederom met enkele knipogen)

Ik heb momenteel ongeveer 40 loks, 60 rijtuigen en 12 treinstellen. Meest Roco en Piko en daarnaast iets fleischman, Lima, Gutzhold. Ik wil het wat low-budget houden. Piko levert goede hobby loks, die verder te verfijnen zijn. In de loop van de jaren bouw je wel een mooi bezit op, maar ieder boek en iedere lok heeft een eigen verhaal of is gekocht van een verjaardag of gift. Dat maakt het voor mij erg waardevol.


Gestart

Binnenkort gaat het beginnen. De kamer wordt vrijgemaakt en langzamerhand gaat de verzameling naar de kamer toe. Ik heb inmiddels een globaal railplan gemaakt, waarbij het thema Duitsland omstreeks 1990 wordt. Door een baan te plannen in het voormalige grensgebied oos/west, kan ik gaan rijden met gemengd materieel dr/db. Daarnaast wil ik een soort paradebaan waar langere treinen langsrijden. De knipoog komt er ook. Af en toe zal er nederlands materieel gaan rijden. Na ongeveer 9 jaar wachten, kriebelt het.

 

Het feest begint. Vorige week is de vitrine, met behulp van Pieter, overgebracht en de boekenkast verplaatst. Over enkele weken wil ik starten met de opbouw van het frame en daar de baan op gaan bouwen. Met wat geluk kan er rond de winter gereden worden op de eerste stukken. Tenslotte moet alles in de avonduren. Het is wel erg prettig om een eigen plek te krijgen, waardoor ik ook wat meer kan knutselen. Het zal nog een puzzel worden om het baanidee ook daadwerkelijk te bouwen. Inspiratie doe ik wel op, o.a. door het zien van de andere banen.


Het krijgt vorm

Het baanidee krijgt nu daadwerkelijk vorm. De tafel staat en de eerste meters liggen. Een beetje proefrijden is mogelijk. De hobby vraagt nu ook om meer creativiteit op onbekend terein. Al bouwend moet je al nadenken over aansluitingen en stroomvoorziening. Ik probeer een baan te bouwen, met in mijn achterhoofd de harde werkelijkheid. Wissels zijn duur in onderhoud, dus niet te veel ondanks een mooie voorraad. Daarnaast moet het thema ook centraal blijven. Het voormalige westduitse station ligt inmiddels, inclusief de museumaansluiting. Al bouwend is het tramspoor ook gelegd, met een verbinding naar het hoofdspoor. (systeem Karlsruhe) De brugboog ligt inmiddels verankerd en nu het voormalige ddr-station. De principiele vraag is of er nog grensvoorzieningen worden aangebracht. NB. men legde vroeger een wissel, met daarachter een grindbak, om vluchten met trein te voorkomen. Ik wil niet zover gaan, want ddr idealiseren gaat mij te ver. Het station krijgt een karakter van diverse perronsporen en een doorgaand middenspoor. Daarnaast een kort perron voor de railbus of motorwagen (vt 137)
Gezien de komende weersverwachtingen zal het in de komende tijd wat stil liggen. Gelukkig wat vakantievieren en treinen in Duitsland en Luxemburg bekijken. goede vakantie.


De vakantie is voorbij

Na de warme dagen, waarop het op zolder niet te doen is, ben ik weer wat begonnen. De start is het verder bouwen en ontwerpen van het “hoofd” station. Dit wordt een doorgaand station, met een enkelhoofdspoor. Aan beide kanten van dit spoor komen zijsporen met perrons. Zowel kop en doorgaand. Doel is dat het station van beide kanten goed bereikbaar is, zodat er treinverkeer links en rechtsom de baan op kan. Het station komt in de stijl van de DR (ddr). Als het spoor ligt, komt de verbinding met de eerdergenoemde brugboog, zodat de halte aan de andere kant bereikt wordt. (stijl DB)
De volgende stap is dan de aansluiting van de museumlijn, waarbij ik een oude module ga hergebruiken. De bedrading en aansluitingen moeten nog helemaal worden ontworpen en dat is een klus waar ik niet veel kaas van heb gegeten. Eerst maar eens rijdend maken. Op materieelgebied is er wat bijgekomen, nl. via Pieter een paar stoomloks. Daarnaast een stam icr, die ook in Duitsland reed. (achter br 110,103,143 en 101)
De zomermaanden zijn ook benut om een kleine werkbank te timmeren, waarop ik mijn gereedschap voor de trein goed kwijt kan en een slijptol heb opgehangen. (aldie had ze in de aanbieding) Kortom, ik verheug mij weer op het seizoen en hoop volgend jaar echt te kunnen rijden.


Het rijdt

Het rijdt. Sinds zondag kan er op alle sporen gereden worden. Nu nog op een trafo, maar wel met 20 secties. Nu de eerste proefritten gedaan zijn, kan alles worden uitgeprobeerd en kan ik eventueel nog wat rails bijwerken. De volgende stap is het opdelen van de baan in meerdere trafosecties. In totaal wil ik met 3 a 4 trafo’s gaan werken. Daarna kan de bedrading netjes worden strakgelegd. Tot op heden rijdt het probleemloos al hebben sommige loks na jaren stilstand wel wat startproblemen. De openingsrit werd gemaakt door de eerste en oudste rocolok (33jr) en de nieuwste piko. Geheel in stijl, nl. een db-lok in kleuren van de jaren 70 en een voormalige DR-lok in Neurot, tijdperk V

Kom rustig eens langs en blijf tips geven.

Een nieuwe fase voor mij. Ik heb voor het eerst balast aangebracht dmv. verdunde houtlijm. Vroeger legde ik mijn rails in een laag houtlijm en voegde dan het balast toe. Een eerste poging, en ontevreden ben ik niet al heb ik de nodige beginnersfouten gemaakt. De wissels werken goed, al moest er wel gereinigd worden. Daarnaast heb ik teveel balast gebruikt, waardoor ik ws. kleurverschillen ga krijgen.
Ik moet daar dus nog een dichtelijke vrijheid vrijheid bij hanteren. Het knapt wel op. Een tip, bij de aldi is tweezijdig plakband te koop en antislipstrippen. (lijkt op asfaltstraten)


De baan

De eerste foto’s, met dank aan Dick. De baan is inmiddels gelegd en ik ben met het testrijden bezig. Opmerkelijk hoeveel verschil er tussen het materieel en de gevoeligheid zit. Met name de vaste koppelingen, die ook stroom geleiden zijn erg star. De bedrading ligt ben ik aan het afwerken en netjes aan het strakleggen. De volgende fase is het uitbouwen van de stroomvoorziening. Ik wil met meerdere trafo’s gaan werken. Om toch ook meer met de indeling van het landschap bezig te zijn, ga ik in de kerstvakantie beginnen met het “schotteren”.  Het linkerdeel van de baan, het station met de opstelsporen, is het Deutsche Reichsbahnstuk. Daar wordt een station gebouwd in de sfeer van de voormalige DDR anno 1990-1995. Het rechterdeel is een DB station. Zoals ik al eens eerder geschreven heb, maakt dit tijdperk het mogelijk om treinen en scenery van beide landen te combineren, zelfs met DB treinen met nieuw logo.


Vervolg banen

De kerstvakantie gaf de ruimte om weer verder te gaan met de baan. De bedrading ligt nu goed, alleen de afwerking moet nog verder. Dit klusje laat ik nog maar even. De puzzel is nog wel hoe ik met meerdere trafo’s wil gaan rijden. Technisch kom ik er wel uit, maar het moet ook te bedienen zijn. Ik heb nog wel wat problemen met de wissels. Die zijn gepoold, dus moeten nog verder worden aangepast. Gevolg was een kortsluiting in een loc, waardoor die spontaan begon te stomen. Gelukkig de schade is beperkt, alleen de sluitverlichting (een richting) functioneert niet meer. Inmiddels liggen de perrons van beide station. Gemaakt uit afvalhout bij de Formido. De volgende stap is het  bekleden van de perrons en ik moet gaan omzien naar overkapping. Ik heb helaas weinig plek voor een stationsgebouw, dus daar ligt wederom een puzzel op te lossen. Het DB-station krijgt geen gebouw, maar een servicepunt.

In de “erfenis” waar ik al eens over vertelde, zat nog een behoorlijke stapel bouwdozen. Merk, VERO. Dit merk is afkomstig uit de DDR en bestaat momenteel nog steeds onder de naam Auhagen. Deze dozen zijn ruim 30 jaar oud, dus authentiek en voorzien van Duits/Russische beschrijvingen. De reclames die zijn toegevoegd maken reclame voor Trabant, HO, Rotkäpchen etc. Ik ben maar weer eens ouderwets gaan bouwen en zal daarna moeten gaan vervuilen. Ook ben ik begonnen met het voorbereiden van de ombouw van een klein trammetje. Dit is een amerikaans modelletje (rommelmarkt) wat ik wil ombouwen in een soortgelijk Gotha-tramstel.

Het wordt nog een klus om de huisjes, bestrating etc goed in te bouwen. Ik richt mij toch op een baan met de nodige levendigheid en zal niet streven naar volmaakte precisie. Deze keuze is gemaakt.

Ik wens jullie in ieder geval goede dagen tot de jaarwisseling en daarna weer een goed 2010.
Tot 6 januari.


Schotteren en meer

Inmiddels ben ik weer verder gevorderd met het bouwen van de baan. De rails liggen nog steeds naar tevredenheid en dat geldt ook voor het sporenplan. Het “schotteren” is inmiddels voor een groot deel klaar. Na wat beginnersfouten, leer ik meer en meer en het resultaat is naar tevredenheid. Een puritein zal misschien gruwelen, maar ik ben echt tevreden. Ik heb wat experimenteerd met kleuren en ook nieuw grind ingebracht. Als tip kan ik geven, kijk eens naar Bahn-tv op het internet en volg een traject. Vooral de duitse trajecten staan vol met groen en met struiken.
Ik ben nog niet bezig met het verdelen van de baan in meerdere blokken. Dat staat voor de komende tijd op het progamma. Voordat het te warm wordt op zolder, moet dat wel in orde zijn. Een ander punt wordt de bovenleiding. Ik maak deze voorlopig niet functionerend, maar ben nog op zoek naar goed, te spannen, draad. Dus, tips krijg ik graag.


Het vervolg

De warme zomer is weer voorbij, dus de treinen kunnen weer uit de kast. Inmiddels rijdt alles weer redelijk goed en haal ik wat fouten uit de baan. De perrons moeten nog worden aangepast, ivm het profiel vrije ruimte. Ik heb een begin gemaakt met de baan naar het derde station, het bovenstation. Deze komt deels over de baan heen. Het wordt een eenvoudig station met een keerspoor. De bedoeling is dat daar af en toe wat materiaal opgesteld wordt in afwachting van een dienst. Daarnaast ben ik begonnen met het bouwen van wat scenery. Het DR station staat en een bushalte is gefabriceerd. Hier halteren wat icarusbussen naast wat verdwaalde trabi’s en skoda’s Het andere station is nog in de maak. Het tramspoor ligt inmiddels in de weg, hetgeen nogal wat improvisatie kostte. Ik gebruikte daar vloerzeil voor (tip van Pieter) echter dat is iets te dik voor de kleine wielen van de tram. De aansluiting van de rails met de weg is gemaakt van DASklei. Binnenkort krijgt het een kleurtje. Naast het spoor staan wat telegraafpalen. Het zijn nog maar kleine dingen, maar het spoor wordt er wel echter door. Het verdelen in secties moet nog verder zijn vervolg krijgen. Uiteindelijk wil ik met 3 trafo’s gaan rijden, zodat treinverkeer wat levendiger wordt. Ik moet nog een goede opstelling maken en uitdenken hoe ik het ga doen. Binnenkort zal ik weer wat foto’s op de site plaatsen.


Kerstvakantie 2010

Kerstvakantie, tijd om weer te knutselen.

Een tijd heeft het geheel wat stil gelegen. Er werd wel redelijk gereden, maar het bouwen wilde niet vorderen. In de vakantie weer een paar dagen wat knutselen. Allereerst is de verlichting in de kamer nu op orde waardoor er ook in de donkere uren gewerkt kan worden. Het kleine depot is aangevuld met een draaischijf. Hierop zijn 5 sporen aangesloten. De schijf is klein, waardoor er door grotere stoomloks niet gedraaid kan worden. Via de draaischijf rijden de grotere loks naar de kolenbunker. Voor kleinere loks is er een mogelijkheid om te draaien en om ze weg te zetten op het kopspoor. Naast de bunker komt ook een dieseltankplaats. In de afgelopen weken is het “schotteren” ook verder gevorderd. Er is wel kleurverschil tussen de diverse baanvakken, maar storend is dit niet. Het zg. ddr-station is vrijwel klaar. Het station staat, het seinhuis en de perrons. Voor het station is een klein busstation waar de Ikarusbussen staan. Met piepschuim heb ik een begin gemaakt van bergen. Zodra dit naar het zin is, ga ik met Rotband verder. Inmiddels rij ik met twee trafo’s, waardoor het treinverkeer iets levendiger kan worden. Ik pieker nog over een opstelmogelijkheid. Ws. maak ik een verbinding met een ruw opstelspoor waar een paar treinstellen of vaste combinatie’s weggezet kunnen worden. Ik wijk ws. uit naar een plank in de boekenkast.

Overigens een tip, bij de ikea verkopen ze zwart antisliptape. Met een beetje verf is dit goed te verwerken als asfaltstraat.

In deze tijd is het ook opruiming bij veel modelzaken. De verzameling is aangevuld met een groene Roco 141. Het nieuwe db-logo wordt ws. nog vervangen door een oud.

De volgende stap wordt het aanbrengen van de wisselbediening. een klus waar ik nog wat tegenop zie.


De volgende stap

Bij het ontwerpen van mijn baan heb ik een klein schaduwstation meegenomen. Uiteraard bleek dit te klein en moest ik naar alternatieven gaan zoeken.

Om te voorkomen dat complete treinen/stellen steeds in de kast moesten heb ik extra planken in de boekenkast gemaakt. Vanuit de boekenkast is een verbindingsboog gemaakt naar de hoofdbaan. In de kast zijn 6 sporen gelegd van ongeveer 1,5/2 meter, waardoor er 4/6 wagentreinen kunnen staan. Het wordt vooral gebruikt voor vaste combinaties trekduwtreinen en treinstellen. De verbindingsboog heeft ook een zijspoortje om een locomotief klaar te zetten en daar is gelijk een kleine halte gesitueerd.

Tevens is de vakantie gebruikt om een begin te maken met het bovenstation. Op een grote isolatieplaat (licht en stevig) komt een klein eindstation. Hier kan max. een tweewagentrein staan. Ook komt er een zijspoortje voor wat oude stoomloks. Idee is om daar een verenigingshoekje van te maken. Van dit station zal ook een (niet functionerende) smalspoorlijn vertrekken. Als dit klaar is, dan is ook het sporenplan klaar en wacht mij de klus om de wissels te gaan aansluiten.

Tussendoor is nog verder gewerkt aan het “schotteren” van de baan. Dat werkt mooi met de beroemde houtlijm. Daarnaast blijft het rijden gewoon erg leuk. De verzameling is uitgebreid met een mooie e-lok. De zg. Br. 155 DR. Dit is een roco lok van de Deutsche Reichsbahn. Oorspronkelijk ontworpen voor het goederenvervoer, maar gezien de matige toestand van de infrastructuur was de topsnelheid 125 km. ook het maximaal haalbare. Dus ze zijn ook volop ingezet voor het reizigersvervoer binnen de ddr. Samen met de 143 vertegenwoordigt deze lok de moderne Reichsbahn. Het is een hoekige lok, met als bijnamen de Electro-container of Stasi-container (na de wende) Momenteel komt deze lok ook vrijwel dagelijks naar Venlo.

wordt vervolgd.