Op deze laatste bijeenkomst voor de zomerstop was er weer veel te leren in het avondprogramma.
Na de gebruikelijke mededelingen starte de avond in de rubriek mijn ‘model voorstellen’ Reiner presenteerde de Blue Pullman uit Engeland. Deze dieseltrein nam dienst in 1960 en verbond de steden Manchester en London. Een luxe trein want de accommodatie was van een ongekend comfortabel niveau special voor de zakenreizigers. Tot begin zeventiger jaren werd er met deze trein in verschillende kleursamenstellingen gereden.
Het N-schaal model van Reiner is van Graham Farish. Het model werd gedemonstreerd op de testkoffer en heeft een zijdezachte loop.
Johan presenteerde zijn model de Vectron. Een prachtige lok ontworpen door Siemens en voorzien van vier pantografen. Hiermee kan de lok met een verscheidenheid aan spanningen binnen het Europese spoorwegnet overweg.
Sinds 2013 werd de Vectron eerst in de Nordic landen ingezet om vervolgens binnen heel Europa stapsgewijs ingeburgerd te raken.
Het hoofdprogramma van deze avond werd gebracht door Peter Kramer. Peter is een bekende in de digitale modelspoorwereld. Met zijn firma ‘Digitaal Service’ in Almere voorzag Peter in ondersteuning en inbouw van digitale decoders in al het rollend materieel. Zijn kennis op decoder gebied is dan ook verregaand. Op deze avond presenteerde Peter de techniek en voordelen van de borstelloze motoren. Deze motoren hebben geen collector en geen koolborstels waardoor het onderhoud minimaal is. De aanloopspanning van de borstelloze motoren is al vanaf 1,volt.
Andere voordelen zijn de kleine afmetingen en een schokvrij rotatie gedrag. Locomotieven die zijn omgebouwd van een traditionele 3 of 5 voudige ankermotor naar een borstelloze variant kunnen veel langzamer en ook veel stiller rijden.
De prijzen van borstelloze motoren was tot een aantal jaren vrij hoog maar nadat het patent was verlopen en er meerdere fabrikanten op de markt kwamen is de prijs van zo ongeveer 20Euro aantrekkelijk te noemen.
Peter Kramer voorziet in de inbouw van een groot assortiment van motoren die met een adapter pasklaar in de bestaande locomotieven kunnen worden ingebouwd. Voor inlichtingen wende men zich tot Peter Kramer.
Tot slot gaf Peter een introductie over het 3-D printen, hierover na de zomerstop meer.
De MSVD komt op 7 september weer bij elkaar.
//