Bijeenkomst 6 april

Op deze bijeenkomst met ruim 23 man werden we geïnformeerd door Jerd die zijn baan voorstelde, Rob C die een verrassende ontdekking heeft gedaan en Rob S die een model voorstelde.

Na de gebruikelijke mededelingen waaronder de stand van zaken over de workshops nam Jerd het woord. Jerd heeft vanaf zijn vijfde jaar bezig gehouden met modeltreinen. Een Märklin set uitgebreid met wagons en steeds meer Loks deden zijn arsenaal gestadig groeien. De meeste Loks  van toen zijn nog steeds in zijn bezit en worden gekoesterd.

Sinds de overstap werd gemaakt naar het digitaal rijden worden de Loks omgezet naar DCC voor een prachtige nieuwe rijervaring met de oude Loks.

 

De baan van Jerd bevat een klein landstation en rangeersporen met een fabriek spoor. De baan bevat veel details in een landelijke omgeving en is ruim van opzet. Het schakelen van de wissels en seinen gaat handmatig met een ‘pen en schroef ‘ contact systeem. Het rijden geschiedt als in de ‘waan van de dag’ vertelde Jerd.

Rob C vertelde over een interessante ontdekking; twee Fleischmann wagons zo op het zicht identiek bleken een andere productie locatie te hebben. Een wagon was geproduceerd vlak na de oorlog en kwam uit Amerikaans bezet Duitsland aldus het gestanste logo aan de onderkant. De andere wagon uit de bondsrepubliek. 

 

Jan D raakte ons hart met zijn demo van het Viessmann CarMotion systeem. Op zijn demo plateau rijden twee vrachtwagen units zeer realistisch over de weg, Knipper, rem en zwaai lichten maken het realisme compleet.  Het CarMotion systeem heeft overeenkomsten maar ook belangrijke verschillen met ander (Faller) systemen. Zo is bij het CarMotion systeem geen schurende stuursleeper waardoor het wegdek niet wordt beschadigd. Jan gaf uitleg over het systeem en de IR-bediening.  Hij is in afwachting van nog meer vrachtwagens en bussen die in ontwikkeling zijn bij Viessmann.

Voor een video van de CarMotion demo van Jan, zie hier.   Video-1.   Video-2

Rob S vertelde over zijn nieuwste aanwinst een gestroomlijnde GWR diesel Railcar uit 1933 in schaal 0. 1:43 van Dapol. Aan de hand van en korte presentatie met foto’s en een demo op de demo-koffer werd de geschiedenis van deze Railcar ontluikt.